Med “No Country For Old Men” har Joel og Ethan Coen fået bevist, at der ikke er grund til at dømme dem ude, fordi de har haft enkelte fejltrin. Seneste opus er anderledes velsnedkereret, og ikke én eneste mislyd skurrer i øjne eller ører, for her har de fundet talentet frem fra gemmerne, begået en genistreg og muligvis – det vil tiden vise – skabt en nyklassiker. Et værk fra to mestre inden for deres felt er det i hvert fald. I sandhed et mesterværk.
#11 filmz-d4||3 16 år siden
Sys filmen var god, men sys bare ikke den gav så meget mening.
#12 filmz-DocDoom 16 år siden
Anyone?
#11: De ting du spørger om er derimod helt sekundære (for mig). Det er uvæsentligt for fortællingen, hvem bad guyen er, og hvad baggrunden er for setup'et. Det er blot en ramme for en fortælling om det voldelige samfund.
Jeg giver filmen 4½/6 for Coens fede billeder, skæve typer og fænomenale suspense. Den havde fået 6/6, hvis slutningen havde været mere forløsende.
#13 filmz-smedt-meister 16 år siden
Dem der ikke fik helt fat i filmen prøv lige at se den igen for jeres egen skyld:)
6/6
#14 filmz-DocDoom 16 år siden
#15 The Insider 16 år siden
"No Country For Old Men" er ikke konventionel, og den har ikke været det før det punkt, hvor Brolin dør. Ledetrådene til slutningens betydning kan findes i alt fra filmens titel til den monolog, Jones leverer blot få sekunder inde i filmen. Og Jones er om nogen filmens hovedkarakter. Han er den, der gennemgår den største forvandling. Fra en determineret, om end lettere desillusioneret betjent med et hjerte af guld, der ender med at blive besejret af verdens ondskab og vende karrieren og håbet ryggen.
"No Country For Old Men" (og nu er alt det her naturligvis bare min subjektive vurdering) er en film om verdenen i dag. Om en verden, hvor der ikke blot ikke synes at være plads til "ældre mænd", men også anstændighed, medmenneskelighed og ære. Altså en verden i forfald og frit fald. Det eneste sted, Jones til sidst aner lidt håb, er i en drøm. Et stykke fiktion skabt af hans underbevidsthed. Bruce skrev på et tidspunkt også en fin smøre om dette punkt, men Jones' fars bål ude i horisonten er det eneste håb, han kan se. Og når han når frem, vil hans far være der. Betyder det, at han er nødt til at dø for at finde fred på denne planet? Måske.
Jones' er også både det første og sidste man hører. Hans åbningsmonolog fanger også filmens pointe på fornem vis. Det er en verden, der bliver mere og mere skør og forfærdelig. Hele den blændende, ulideligt intense og ekstremt velfortalte jagt mellem Bardem og Brolin er et typisk eksempel på, hvordan en godsindet mand bliver orrumplet af ondskaben og ødelagt af den. Havde det virket lige så stærkt, hvis hele den fortælling blot var blevet nævnt i en bisætning af Jones i en længere film om blot betjentens daglige eskapader? Næppe. For mig at se betyder drengenes assistance, efter Bardems bilsammenstød, at ondskaben bare vil fortsætte med at forplante sig i fremtiden. Og Jones' møde med sin lammede bror til sidst er hans forsøg på at få afklaret, om han egentlig er dén, der ikke passer ind i denne verden... om han vitterligt også burde være opslugt af hævn og grådighed etc.
Altså alt i alt en dejlig feel-good historie :-)
#16 filmz-DocDoom 16 år siden
#17 filmz-smedt-meister 16 år siden
#18 filmz-kain- 16 år siden
#19 jessup 16 år siden
#20 blahblah 16 år siden
Jeg ser det nu mere sådan at filmen handler om at verden i dag er fuld af vold, ondskab, kriminalitet osv.
Men at det har den sådan set altid været.