Med “No Country For Old Men” har Joel og Ethan Coen fået bevist, at der ikke er grund til at dømme dem ude, fordi de har haft enkelte fejltrin. Seneste opus er anderledes velsnedkereret, og ikke én eneste mislyd skurrer i øjne eller ører, for her har de fundet talentet frem fra gemmerne, begået en genistreg og muligvis – det vil tiden vise – skabt en nyklassiker. Et værk fra to mestre inden for deres felt er det i hvert fald. I sandhed et mesterværk.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 filmz-d4||3 15 år siden

Er der egentligt nogen der kan fortælle mig hvad den gik ud på.?
Sys filmen var god, men sys bare ikke den gav så meget mening.
Hvem er ham dræbermanden? Og hvorfor har han de penge og hvorfor er der en sender i? Jeg sys ikke man fik noget som helst at vide om ham
Gravatar

#12 filmz-DocDoom 15 år siden

Det der gav mindst mening for mig:

Man følger en hovedperson på flugt fra en morder og en politimand. Man ser historien primært fra hovedpersonens side. Pludselig - hen mod slutningen - finder politimanden ham liggende død efter et driveby-skyderi. Bare sådan. Da lignede jeg altså et spørgsmålstegn. Jeg mener, det er ikke sjældent at hovedpersonen må lade livet, hvis det er en barsk fortælling, men at han bare pludselig ligger skudt, uden at der har været en optakt, og uden at man på nogen måde oplever det fra hovedpersonens synsvinkel, dét forekom mig bizart. Eneste forklaring jeg umiddelbart kan komme på er, at den virkelige hovedperson er Tommy Lee Jones' figur (politimanden), der slutter med at sidde med sin kone og blot konkludere, at verden er blevet mere voldelig, og at han ikke kan gøre en forskel, hvorfor det gælder for ham selv om at leve godt resten af sit liv med sin kone; ja, han er faktisk nærmest forpligtet til det.

Anyone?

#11: De ting du spørger om er derimod helt sekundære (for mig). Det er uvæsentligt for fortællingen, hvem bad guyen er, og hvad baggrunden er for setup'et. Det er blot en ramme for en fortælling om det voldelige samfund.

Jeg giver filmen 4½/6 for Coens fede billeder, skæve typer og fænomenale suspense. Den havde fået 6/6, hvis slutningen havde været mere forløsende.
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#13 filmz-smedt-meister 15 år siden

Jeg synes at filmen var genial hele vejen igennem arvligt at jeg ikke fangede den i biffen.
Dem der ikke fik helt fat i filmen prøv lige at se den igen for jeres egen skyld:)

6/6
Søren og Lasse har dårlig filmsmag.
Gravatar

#14 filmz-DocDoom 15 år siden

#13: ... eller du kunne jo forklare, jf. min #12...? :-)
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#15 The Insider 15 år siden

#12,
For mit vedkommende er slutningen ikke blot tro mod romanen, men fuldstændig perfekt. Fortællingen kunne ikke være kommet "full circe" på mere poetisk eller tilfredsstillende vis. Jeg kan sagtens forstå, at mange folk efterlyser et konventionelt showdown mellem Bardem og Brolin. Første gang jeg så filmen, blev jeg også fuldstændig overrupmlet af Brolins pludselige død. Det var en mavepuster. Og jeg var sgu en anelse forbløffet og lettere vred. Jeg ville se Brolin tage sig af den brutale Bardem. Men det var også meningen.

"No Country For Old Men" er ikke konventionel, og den har ikke været det før det punkt, hvor Brolin dør. Ledetrådene til slutningens betydning kan findes i alt fra filmens titel til den monolog, Jones leverer blot få sekunder inde i filmen. Og Jones er om nogen filmens hovedkarakter. Han er den, der gennemgår den største forvandling. Fra en determineret, om end lettere desillusioneret betjent med et hjerte af guld, der ender med at blive besejret af verdens ondskab og vende karrieren og håbet ryggen.

"No Country For Old Men" (og nu er alt det her naturligvis bare min subjektive vurdering) er en film om verdenen i dag. Om en verden, hvor der ikke blot ikke synes at være plads til "ældre mænd", men også anstændighed, medmenneskelighed og ære. Altså en verden i forfald og frit fald. Det eneste sted, Jones til sidst aner lidt håb, er i en drøm. Et stykke fiktion skabt af hans underbevidsthed. Bruce skrev på et tidspunkt også en fin smøre om dette punkt, men Jones' fars bål ude i horisonten er det eneste håb, han kan se. Og når han når frem, vil hans far være der. Betyder det, at han er nødt til at dø for at finde fred på denne planet? Måske.

Jones' er også både det første og sidste man hører. Hans åbningsmonolog fanger også filmens pointe på fornem vis. Det er en verden, der bliver mere og mere skør og forfærdelig. Hele den blændende, ulideligt intense og ekstremt velfortalte jagt mellem Bardem og Brolin er et typisk eksempel på, hvordan en godsindet mand bliver orrumplet af ondskaben og ødelagt af den. Havde det virket lige så stærkt, hvis hele den fortælling blot var blevet nævnt i en bisætning af Jones i en længere film om blot betjentens daglige eskapader? Næppe. For mig at se betyder drengenes assistance, efter Bardems bilsammenstød, at ondskaben bare vil fortsætte med at forplante sig i fremtiden. Og Jones' møde med sin lammede bror til sidst er hans forsøg på at få afklaret, om han egentlig er dén, der ikke passer ind i denne verden... om han vitterligt også burde være opslugt af hævn og grådighed etc.


Altså alt i alt en dejlig feel-good historie :-)
War. War never changes.
Gravatar

#16 filmz-DocDoom 15 år siden

#15: Tak for bidrag!
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#17 filmz-smedt-meister 15 år siden

#15 Amen...
Søren og Lasse har dårlig filmsmag.
Gravatar

#18 filmz-kain- 15 år siden

Super god film, og jeg kan kun erklære mig enig med anmelderen. Der er så mange skjulte pointers in den her film, at den er endnu bedre anden gang man ser den.
Gravatar

#19 jessup 15 år siden

Den er ikke blandt deres 5 bedste film men kan stadig holde en 5/6-6 - en af de bedste amerikanske film i senere tid.
This is just until June
Gravatar

#20 blahblah 15 år siden

Interessant analyse Insider.

Jeg ser det nu mere sådan at filmen handler om at verden i dag er fuld af vold, ondskab, kriminalitet osv.

Men at det har den sådan set altid været.

Skriv ny kommentar: