No Country for Old Men
Anmeldelse 1 af 2
Udgivet 28. jul 2008 | Af: kaduffo | Set på DVD
“No Country for Old Men” fortælles delvist igennem den aldrende landsherif Ed Tom Bell, som nærmer sig pensionsalderen med hastige skridt og ikke har forståelse for nutidens forbrydelser, som har fået en anden karakter, end da han startede i faget som 25-årig og fulgte i fodsporene på sin far og sin fars far. På den modsatte side af den kriminelle bundlinje står Javier Bardems mentalt utilregnelige Anton Chigurh, som kompromisløst og uden empati myrder løs til højre og venstre, alt imens han jagter de godt to millioner dollars, som er forsvundet under et narkotikaopgør i den texanske ørken. Og pengene? Ja, dem er Josh Brolins bondetamp og lykkeridder Llewelyn Moss såmænd faldet over under en jagttur, og fristelsen viste sig for stor at lade forpasse.
Med “No Country for Old Men” er Joel og Ethan Coen søgt tilbage til rødderne og ind til deres allermørkeste afkroge. Nyeste film er vel nok den mest blodige og mest brutale, siden brødrenes uforglemmelige start for mere end tyve år siden, hvor først “Blood Simple” og siden også “Millers Crossing” blandt andre fik vist de to instruktørers fascination af menneskets voldelige natur. Men samtidig ligger filmen på et leje, hvor filosofiske tilgange – særligt landsherif Bells – krydrer den ondsindede voldsspiral og i stedet er med til at gøre status tre århundreder efter USA’s fødsel.
Her får vi nemlig et hæsblæsende og nervepirrende drama, hvis lige sjældent er set. Det er kattens leg med musen. Filmen rummer en uimodståelig sans for detaljen, men vigtigst er stadig budskabet. Menneskeheden er blevet en differentieret størrelse, hvor manglende forståelse for hverandre fører kimen til mangt en uenighed med sig. Med “No Country for Old Men” har to gange Coen formentligt skabt deres absolut bedste film til dato, og det er til trods for, at der blandt bagkataloget i forvejen kan fremmanes helt uforglemmelige værker.
Med “No Country For Old Men” har Joel og Ethan Coen fået bevist, at der ikke er grund til at dømme dem ude, fordi de har haft enkelte fejltrin. Seneste opus er anderledes velsnedkereret, og ikke én eneste mislyd skurrer i øjne eller ører, for her har de fundet talentet frem fra gemmerne, begået en genistreg og muligvis – det vil tiden vise – skabt en nyklassiker. Et værk fra to mestre inden for deres felt er det i hvert fald. I sandhed et mesterværk.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet