Selv frasorteret de mest vanvittige lydighedsværdier som Noas ark her er bygget på, så er filmen vanvittigt klodset sat sammen. Med sine skrabede animationer og akavt indsatte idylliske dyr fra arkivet burde filmens tekniske stab ikke få plads på en fremtidig ark. Og lige meget hvor dumt det litterære forlæg er, så er (film)skaberen Aronofskys gudsjammerlige opgradering af Noa til en actionhelt i “Gladiator”-klassen selv ikke en fantasy-fortælling som Biblen værdig.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#51 Gasivodo 10 år siden

Kald mig sløv mht. biblen!? Men så vidt jeg ved; er det gamle testamente alt andet end PG13! Det er jo mere i part 2's stil!?

Måske Riqon kan uddybe lidt? Vi er jo i gang med det - at tro;-D
"..are there any women here today?.."

'Life of Brian'(1979) = fra dengang, man GODT måtte... :-(
Gravatar

#52 steadi07 10 år siden

#51 - Gud, eller vel reelt Yahve?, er i hvert fald noget mindre overbærende end i det Nye Testamente.

Edit:
Regner selv med at tage ind og se "Noa", når den har premiere hernede. Mark Kermode virker til at være noget mere tilfreds med filmen end Filmz' anmelder, så det må næsten ses selv.
Gravatar

#53 Gasivodo 10 år siden

Jamen enig #52! Skal selv se den nu! Har en svaghed for film der, om man må sige, deler vandene;-)

Savner dog stadig lidt indput fra Filmz' egen præst.. (Kan man egentlig som præst , tillade sig at sætte sin flok(folk generelt) på ignore liste, Riqon?)
"..are there any women here today?.."

'Life of Brian'(1979) = fra dengang, man GODT måtte... :-(
Gravatar

#54 Driver 10 år siden

#47

Okay, det giver også bedre mening end, at man skulle have kaldt ham for den nye Hitchcock. Det er forhåbentlig de færreste, man kalder for den nye Hitchcock og Kubrick.
“Of course, it’s a friendly call. Listen, if it wasn’t friendly, you probably wouldn’t have even got it.”
Gravatar

#55 Mikkel Abel 10 år siden

Driver (54) skrev:
Det er forhåbentlig de færreste



Ville da være skønt hvis der var flere af den kaliber :D
I saved Latin. What did you ever do?
Gravatar

#56 Driver 10 år siden

Ja, det ville det! Men jeg mente nu, at det er de færreste, man kan tillade sig at sætte op på samme stadie som Hitchcock og Kubrick - I hvert fald i min optik. :)
“Of course, it’s a friendly call. Listen, if it wasn’t friendly, you probably wouldn’t have even got it.”
Gravatar

#57 Mikkel Abel 10 år siden

Vi er skam helt enige!
I saved Latin. What did you ever do?
Gravatar

#58 Mulder 10 år siden

Må ærligt sige at det er en af de værste film jeg har set!
Om det er præmissen med biblen som forlæg eller hvad det er føler jeg bare ikke det fungerer på film.

Der er alt for store kameller der skal sluges og plotdevices der bliver forceret alt for hurtigt og utroværdigt til at jeg som person bliver bare tilnærmelsesvis interesseret i hvad der foregår med karaktererne.

Første anke er disse stenmonstre som mest af alt virker som et sløvt påfund til at få bygget arken, for hvordan skulle Noah ellers gøre det???
Finder det i øvrigt helt hen i vejret at efter blot en sætning fra Noah i et fangehul smider en af kæmperne alt hvad den har i hænderne og underkaster sig Noah og vupti et lille frø senere og resten er pludselig hans bedste venner (jaja devine intervention, blabla)???

Desuden er deres forløsning også grelt søgt og yderst kvalmt sat i værk.

Dernæst kommer plotdevice 2, Noah's mellemste søn Ham (Kam på dansk).
På 3 scener går han fra at være normal søn der ser op til sin far til at gå over i den helt anden grøft?!?!

Scene 1: Søn møder mand i skov, søn får en pind med en sten på af mand, søn tager mand med til noah, noah beder søn om at ligge pinden med stenen, søn bliver eder sur for han har jo fået pind med sten af mand, søn løber tudende til ark

Scene 2: Søn vil pludselig have en kvinde, far skal skaffe kvinde, far tager ud for at finde kvinde, far kidnapper/overtaler/charmerer ikke eller slår ikke en ud og slæber hende i håret til søn, søn helt uforstående og sprinter tudende ud i skoven efter lykken

Scene 3: Dreng finder mænd, dreng falder i grav, i grav alle døde undtagen en jævnaldrende pige, dreng giver pige mad,...... profit ....., regn starter og dreng tager kvinde hjem, pige bliver fanget i "bjørnefælde", Noah dukker tilfældigt op, ikke tid til at få pige fri, søn eder sur igen fordi hans nye kærlighed han har kendt i 5 min ikke bliver reddet af far, for han elsker hende jo

Sådan! Så er grundet til en gedigen familiefejde lagt!


Og så er der selve skaberen...
Havde dette været en hvilken som helst anden film var han blevet betegnet som den værste sadist der kunne gå på denne jord, men fordi det er i filmen Noah er det bare super duper det han foretager sig? Jeg køber det bare ikke, hvilket også for mig gør at jeg slet ikke kan relaterer til Noah eller bekymre mig om ham når han helt ukritisk gør de mest barbariske ting her tænker jeg især på 3. akt af filmen. Hvilken Gud ville udsætte en familie for sådan et tyranni??? Og hvilken mand ville udsætte sin egen familie for det gennem 9 måneder som en anden psykopat uden den mindste form for empati, især når selv samme gud kender udfaldet fra start af? Igen, havde dette været en hvilken som helst anden film, havde det ikke været til diskussion at dette var djævelens værk og ikke "skaberens".


I bund og grund er der bare intet i denne film der fungerer for mig andet end skuespilpræstationer, der generelt er af et højt niveau. Det kan godt være at det fungerer i biblen eller de romaner der er skrevet over det, men på film er det gudsjammerligt.

Havner i bund og grund også på 1/6 stjerner rent fortællemæssigt osv men kan måske godt lige hive den op på 1½-2/6 fordi der trods alt er nogle gode individuelle skuespilpræstationer samt der også er film af manden Uwe Boll, men for helvede hvor den grænser til det niveau.
(\__/)
(O.o )
(> < )
This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.
Gravatar

#59 Hulemanden 10 år siden

Mulder (58) skrev:
Må ærligt sige at det er en af de værste film jeg har set!
Om det er præmissen med biblen som forlæg eller hvad det er føler jeg bare ikke det fungerer på film.

Der er alt for store kameller der skal sluges og plotdevices der bliver forceret alt for hurtigt og utroværdigt til at jeg som person bliver bare tilnærmelsesvis interesseret i hvad der foregår med karaktererne.

Første anke er disse stenmonstre som mest af alt virker som et sløvt påfund til at få bygget arken, for hvordan skulle Noah ellers gøre det???
Finder det i øvrigt helt hen i vejret at efter blot en sætning fra Noah i et fangehul smider en af kæmperne alt hvad den har i hænderne og underkaster sig Noah og vupti et lille frø senere og resten er pludselig hans bedste venner (jaja devine intervention, blabla)???

Desuden er deres forløsning også grelt søgt og yderst kvalmt sat i værk.

Dernæst kommer plotdevice 2, Noah's mellemste søn Ham (Kam på dansk).
På 3 scener går han fra at være normal søn der ser op til sin far til at gå over i den helt anden grøft?!?!

Scene 1: Søn møder mand i skov, søn får en pind med en sten på af mand, søn tager mand med til noah, noah beder søn om at ligge pinden med stenen, søn bliver eder sur for han har jo fået pind med sten af mand, søn løber tudende til ark

Scene 2: Søn vil pludselig have en kvinde, far skal skaffe kvinde, far tager ud for at finde kvinde, far kidnapper/overtaler/charmerer ikke eller slår ikke en ud og slæber hende i håret til søn, søn helt uforstående og sprinter tudende ud i skoven efter lykken

Scene 3: Dreng finder mænd, dreng falder i grav, i grav alle døde undtagen en jævnaldrende pige, dreng giver pige mad,...... profit ....., regn starter og dreng tager kvinde hjem, pige bliver fanget i "bjørnefælde", Noah dukker tilfældigt op, ikke tid til at få pige fri, søn eder sur igen fordi hans nye kærlighed han har kendt i 5 min ikke bliver reddet af far, for han elsker hende jo

Sådan! Så er grundet til en gedigen familiefejde lagt!


Og så er der selve skaberen...
Havde dette været en hvilken som helst anden film var han blevet betegnet som den værste sadist der kunne gå på denne jord, men fordi det er i filmen Noah er det bare super duper det han foretager sig? Jeg køber det bare ikke, hvilket også for mig gør at jeg slet ikke kan relaterer til Noah eller bekymre mig om ham når han helt ukritisk gør de mest barbariske ting her tænker jeg især på 3. akt af filmen. Hvilken Gud ville udsætte en familie for sådan et tyranni??? Og hvilken mand ville udsætte sin egen familie for det gennem 9 måneder som en anden psykopat uden den mindste form for empati, især når selv samme gud kender udfaldet fra start af? Igen, havde dette været en hvilken som helst anden film, havde det ikke været til diskussion at dette var djævelens værk og ikke "skaberens".


I bund og grund er der bare intet i denne film der fungerer for mig andet end skuespilpræstationer, der generelt er af et højt niveau. Det kan godt være at det fungerer i biblen eller de romaner der er skrevet over det, men på film er det gudsjammerligt.

Havner i bund og grund også på 1/6 stjerner rent fortællemæssigt osv men kan måske godt lige hive den op på 1½-2/6 fordi der trods alt er nogle gode individuelle skuespilpræstationer samt der også er film af manden Uwe Boll, men for helvede hvor den grænser til det niveau.


Helt nyoprettet bruger, der med sit første indlæg giver anmelderen ret, og åbner med muligheden for, at det hele hænger sammen med Bibelens forlæg som problemet.
- meget subtilt.
Gravatar

#60 Kruse 10 år siden

Hulemanden (59) skrev:

Helt nyoprettet bruger, der med sit første indlæg giver anmelderen ret, og åbner med muligheden for, at det hele hænger sammen med Bibelens forlæg som problemet.
- meget subtilt.


Du kan ikke på en brugers profil se hvornår de blev oprettet, men kun hvornår de skrev deres første indlæg. Der findes tonsvis af brugere på Filmz, der aldrig har skrevet et eneste indlæg, så den teori holder ikke helt. Derudover så ligger de skriftmæssigt også langt fra hinanden.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."

Skriv ny kommentar: