Som filmen rundes af, og rulleteksterne kører, føles det næsten som at vågne af en drøm, som man kommer i tanke om, at der trods alt er gået 16 år siden guldtriumfen i ’92. Flere år, end den periode filmen dækker. “… Og det var Danmark” er højst seværdig for fodboldentusiaster, og andre vil sandsynligvis også føle sig underholdt, idet filmen i sit flotte udvalg af klip også fungerer som et historisk dokument – som et billede af dansk selvforståelse i perioden. Havde det fantastiske kildemateriale været fulgt op af en mere gennemført og konsekvent undersøgelse af stoffet og en mere interessant æstetisk indpakning af det skete, ville filmen have været et endnu mere vellykket projekt. Den formår dog stadig at levere en perlerække af oplevelser, der blander ens personlige minder om begivenhederne med nationens.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 nygaardpetersen 15 år siden

uha jeg glæder mig til at se den, og få et tilbageblik til dengang Danmark rent faktisk kunne spille fodbold.
Gravatar

#2 Gin 15 år siden

Ja det var tider. I dag er det overhovedet ikke interresant at se landsholdet spille længere. De kan jo ingenting
Gravatar

#3 elwood 15 år siden

Bare hutelihut er med, så er jeg tilfreds 8-)

J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#4 filmz-emajlo 15 år siden

uha jeg glæder mig til at se den, og få et tilbageblik til dengang Danmark rent faktisk kunne spille fodbold.


Jeg mindes ellers VM 98 som det bedste fodbold Danmark nogensiden har spillet.
Er jeg ene om det?
Gravatar

#5 chandler75 15 år siden

# 4 Helt enig. Jeg mener, at Brian Laudrup efterfølgende sagde noget med, at hvis vi nogensinde skulle have vundet VM, skulle det have været i '98. Jeg tvivler på, at chancen kommer igen.

'92 var vist ligeså meget held, som forstand :)
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#6 Lawman. 15 år siden

Vi spillede fantastisk i 98, det var sq marginaler der gjorde at vi ikke gik videre fra den kvartfinale! Om vi så kunne have besejret Holland og efterfølgende Frankrig i finalen lader vi så stå hen i det uvisse:)
Gravatar

#7 filmz-jonasgr 15 år siden

Ja det var dengang vi havde nogle danske profiler som ikke kun sad på bænken i udlandet, men som faktisk var inde på banen for store hold.
Vores største profil er vel lige nu Jon Dahl Tommasson og selvom jeg kan godt kan lide ham, så kan han knap nok komme på holdet i Villareal. Vi må nok vente til den næste generation af Laudrup og Schmeichel slår endeligt igennem.

Og ja '98 er den største bedrift. I '92 spillede vi fem kampe, hvor vi lige knap går videre fra gruppen og så spiller to gode kampe.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#8 Michael Andersen 15 år siden

98? Er I fulde? :) Med en 1-0 sejr over Saudi Arabien, 1-1 mod Sydafrika og et nederlag til Frankrig famlede vi os knap nok videre fra gruppen, og vi spillede først godt fodbold da vi gik videre, så det blev kun til 2 gode kampe ud af de 5 det blev til i alt. Nej du i VM 86 der spillede vi sgu fodbold, og som det også fremgår af filmen mente store dele af verdenspressen rigtigt nok at vi havde et af turneringens bedste hold. Maksimumpoint blev det til i den indledende runde, men Spanien-kampen overskygger desværre nok indtrykket af den samlede indsats, men havde vi været mindre naive og "ladet" os tabe til Tyskland, for at undgå Spanien, kunne vi måske have gået hele vejen.
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#9 nygaardpetersen 15 år siden

#4
Jeg er enig med dig. I 98' kunne vi skam også spille fodbold. Min kommentar var minded vores nuværende landshold
Gravatar

#10 filmz-kain- 15 år siden

Jeg synes vi spillede fremragende i både 1998 og 2002- 1998 var rent uheld, hvorimod nederlaget til England i 2002 må siges at være den største gang gummiben jeg nogensinde har set, eller gummihandsker (tak for droppet, thomas. I 2002 spillede vi også skide godt i de indledende runder.

Skriv ny kommentar: