Det er ikke let at yde en så intelligent film retfærdighed, ved at forsøge at beskrive dens mange facetter. Man kommer let til at føle, at man enten afslører for meget og derved ødelægger oplevelsen for publikum, eller ikke formår at udtrykke, hvad det præcis er, der gør “Oldboy – Hævnen” så unik. Men lad mig prøve sådan her: Den er alt, man kan ønske sig af en film… og lidt til. Chan-wook Park har begået en virtuos genistreg, på én gang skrækindjagende og frydefuld. Den har både hjerte og hjerne med i foretagendet – en uafrystelig, tankevækkende totaloplevelse, med noget nær den bedste dissekering af hævn-temaet til dato. Se den, for guds skyld, se den!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#41 DarkLight 17 år siden

Hvad med det eksempel? :P

Run, boys! I think he's gonna explode!
This weekend will be filled with staring out of windows while holding a glass of scotch.
Gravatar

#42 filmz-Faustinon 17 år siden

Jeg lider af mangel på hår, det er JERES skyld, mit underskønne hår......REVET AF I VREDE!!!!!!!!!!!!!!
JEGKANIKKEUDTRYKKEMITINDÆDTEGENNEMBORENDEALTOPSLUGENDEHAD!!!!!!

........;P
i am the videoword made flesh
Gravatar

#43 dolphinfriendly 17 år siden

#42 Hehehe...kom nu med et par eksempler, jeg er ret nysgerrig :)!

Gravatar

#44 filmz-Faustinon 17 år siden

ok, jeg overgiver mig,,,,,, men hvilket eksempel skal jeg give? er det angående trivia eller park´s inspiriation(for så skal jeg til at se film, JUBIIII!!!).....

Men jeg overvejer samtidig at lade være, det er ikke fair at torturere mig.....


.........synkronsvømning?
i am the videoword made flesh
Gravatar

#45 jessup 17 år siden

# Jeg kender det godt, man læser en masse bagrundsviden om en film og slipper afsted i mange forums med at namedroppe - så bliver folk bange fordi man ikke vil tabe ansigt og spørger ikke til mere så man ser så klog ud eller i det mindste knapt så dum. Men istedet for at læse bag på bogen skal man læse bogen - en lille huskekage givet videre.

Sagt på en anden måde : Hvor kan man se Trier i Oldboy?
This is just until June
Gravatar

#46 jessup 17 år siden

til #44
This is just until June
Gravatar

#47 filmz-Faustinon 17 år siden

#45 hehe, halvt sandt, men som sagt skal jeg nok uddybe spørgsmålet(jeg havde faktisk IKKE regnet med at folk ville spørge indt til det, så kan jeg lærer det), problemet er at som sagt er det et følsomt emne man skal behandle varsomt, så giv mig lige et par dage til at skaffe von trier-trilogien hjem og så skal jeg nok komme med en pseudo-akademisk afhandling af den(skal man gøre det, skal man gøre det ordenligt), og bagefter skal vi nok hygge med en lang debat, imens jeg prøver forsvare mine udtagelser og i piller den ned ;)
Så giv mig noget tid så jeg idet mindste kan underbygge min teori og argumentere for den, så bliver det hele meget sjovere.....
så i næste uge ses vi ;p
"This site is´nt big enough for both of us"
i am the videoword made flesh
Gravatar

#48 *Iceman 17 år siden

Øst for Paradis fik virkelig sin sag for igår aftes, da vi ialt var 8 inde og se Oldboy (personligt havde jeg overtalt 4 kammerater til at tage med)

Anyways - dejligt med en god film, kan kun give anmelderen ret i, at det er en god film - men ligefrem at give den top karakter. Uden at afslører slutningen, vil jeg sige at tanken havde strejfet mig op til flere gange mht. Oh Dae-Su forhold til Mido. Man sidder lidt tilbage og bare venter på svaret "Hvorfor"

Havde filmen været en halv time kortere ville den nok have gjort sig bedre i min bog. Men igen - jeg er sgu heller ikke så vild med "Deadwood" og hopper med på Jannikand og Lagonis vogn.

3½ / 6
"Well, I'm gettin' something really special too. And by special I don't mean special like that Kleinaman boy down the street. More special like...
Gravatar

#49 filmz-yoshimura 17 år siden

#48 Du er sgu da ikke rigtig klog mand ;o)

Well, jeg genså den for et par dage siden, og den bliver IKKE dårligere af at blive set igen. Selv når man kender slutningen, er der så meget andet i filmen, der trækker way up: skuespillet, klipningen, musikken etc. Stadig til et rent 6-tal i min bog.
the buses that charged past so overflowing with passengers that from the outside they looked like they were making a rush delivery of spare limbs to some far-off war
Gravatar

#50 filmz-Angel Eyes 17 år siden

Jeg vil også pointere, at jeg ikke var i tvivl om at give filmen topkarakter, selvom jeg havde set den adskillige gange før, jeg så den til presse-screeningen. Den holder selv efter gentagende visninger...og jeg har nu heller ikke noget synderligt forhold til "Deadwood".
Min dvd-samling: http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Nikolai%20Schulz

Skriv ny kommentar: