Det er ikke let at yde en så intelligent film retfærdighed, ved at forsøge at beskrive dens mange facetter. Man kommer let til at føle, at man enten afslører for meget og derved ødelægger oplevelsen for publikum, eller ikke formår at udtrykke, hvad det præcis er, der gør “Oldboy – Hævnen” så unik. Men lad mig prøve sådan her: Den er alt, man kan ønske sig af en film… og lidt til. Chan-wook Park har begået en virtuos genistreg, på én gang skrækindjagende og frydefuld. Den har både hjerte og hjerne med i foretagendet – en uafrystelig, tankevækkende totaloplevelse, med noget nær den bedste dissekering af hævn-temaet til dato. Se den, for guds skyld, se den!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#31 jessup 17 år siden

Det er sjældent der er 2 så fremragnede film samtidigt i biografen Oldboy 5/5.5-6 og Skjult 6/6.

Oldboy er sjældent svulstig guf.
This is just until June

#32 17 år siden

#27: Couldn't agree more.
Gravatar

#33 filmz-Faustinon 17 år siden

og han er forresten en stor Von Trier fan, ligessom alle andre filmfreaks med respekt for sig selv ;)

Der op til flere hentydninger af dette i hans film, man skal bare kigge de rigtige steder, plus man kan også tydligt mærke inspirationen(selvom jeg er sikker på at han har set mange film og er fan af mange mange instruktører, ligessom os andre;)
i am the videoword made flesh
Gravatar

#34 Outbound Sith 17 år siden

#33 Øhh... Kan du ikke lige nævne en von Trier-reference i "Oldboy", så os her nede på de bageste rækker også kan følge med? :)
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#35 filmz-Bruce 17 år siden

#34 Råber Oh Daesu ikke "dansk jävlar" oppe fra højhuset?

;)
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#36 filmz-Faustinon 17 år siden

#34 der er faktisk ganske nemt, du ser først alle Von Triers film(plus alt hvad han inspreret af) og bagefter laver du samme trick med Park chan-wook, så kan du ihvertfald rykker et par rækker frem ;)
ellers er det ligessom at jeg skal fortælle dig hele baggrunden for en intern joke også falder pointen lidt til jorden.....
i am the videoword made flesh
Gravatar

#37 Outbound Sith 17 år siden

#33+#36 Som man plejer at skrive på de seriøst nørdede fora:

PPOR (Post Proof Or Retract)

:)
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#38 Corgan 17 år siden


Er det mon derfor han vælger at vise skiltet til "Royal Danish Embassy, Seoul"?
Gravatar

#39 nakalay 17 år siden

#36 Eller også skulle du tage dig sammen og bare komme med et eksempel, som Outbound Sith efterspørger.
We've got chicken tonight. Strangest damn things. They're man made.
Gravatar

#40 filmz-Faustinon 17 år siden

#39 ejjj, små børn, er i komplette idioter? kan i virkelig ikke tænke selv?, læste du overhovedet hvad jeg skrev, park chan-wook er en eminent instruktør(ham der instruerer)han har hverken kopieret eller plagiseret Von Trier, han er INSPIRERET! Von trier laver pege-film hvilket vil sige at man fandme skal have sit baggrundsstof i orden for at få den fulde nydelse, jeg har set mange film, men slet ikke nær nok, jeg har sat mig ind i den filmiske historie, men det er stadig ikke nok, osv osv osv, og det har jeg brugt de sidste 5 år på, der var sgu ingen til at hjælpe mig.....Så læs min udtagelse en gang til og prøv at forstå den den her gang.

Blandt andet som trivia er der gemt en masse hentydninger til danmark i hele hans hævntrilogi, så er det bare om at komme igang;)
Jeg lyder vred men jeg er ganske flink.....;))))
i am the videoword made flesh

Skriv ny kommentar: