Det er modigt og mesterligt filmhåndværk fra Xavier Beauvois’ side at insistere så kraftigt på de midaldrende munkes enkle hverdag som værdigt filmmateriale. Og det er her, filmen for alvor lever. Som tilskuer føler man, at man er blevet tildelt et sjældent indblik i en fjern verden, der om nogen er præget af fordomme og uforståenhed. Man møder et fredfyldt broderskab i pagt med samfundet og naturen omkring dem, men lige under overfladen lurer både terrorisme, had og den franske kolonialismes arv. En tryllebindende film for de eftertænksomme, der gerne udfordres på både tempo, fremdrift og måske endda tro.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 loki 13 år siden

Den springer jeg vist let og elegant over.
www.peakoil.dk
Gravatar

#2 Bruce 13 år siden

Har glædet mig afsindigt til at se og ikke mindre nu!
Alle har et fradrag, Helle hun har to ... Helle ... havets tournedos
Gravatar

#3 Skeloboy 13 år siden

Det lyder som en fed film. Var lige ved at købe den...men det må jeg ikke!

Den er dog kommet på ønskelisten...som efterhånden er lidt lang...
Gravatar

#4 Muldgraver 12 år siden

Dejlig, dejlig film. En sjælelig optimisme a'la utopisk hvile af den slags som i vore dage kan synes så tiltrængt.

Jeg havde forventet en meget langsommere film, men tempoet var nu alligevel tilpas dvælende og besindigt, så man trods alt kunne fornemme den flittige dagligdags møjsommelige arbejdsgang, møderne mellem mennesker og det asketiske åndedræt klosterlivet repræsenterede.

Der var mange elementer i filmen som fungerede godt for mig, men et af de mere barkst nødvendige, var når scenerne som portrætterende roen så smukt kontrasteredes, så barbariet fremstod desto mere ængstende efter den forløsningsløse chokeffekt.
"Mørk ånde i det grønne krat." G. Trakl
Gravatar

#5 Skeloboy 11 år siden

Så fik jeg endelig set den.

En helt igennem fantastisk film, der med sin ro og alvor, fortæller en historie om mødet mellem to religioner. Det er en suverænt håndværk, hvor det dvælende aldrig bliver langsommeligt, og hvor munkenes stille hverdag ikke opleves som kedelig, men som meditativ.

Den få en ærefuld plads som nr. 217 på min kanoniske top250 ;)

9/10
http://www.invelos.com/dvdcollection.aspx/Skeloboy
Gravatar

#6 Benway 11 år siden

Ja, rigtig god film. Middagsscenen er en hård nyser at komme igennem rent følelsesmæssigt.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."

Skriv ny kommentar: