Hansard og Irglovás ekskvisitte melodier er snarere i familie med U2’s repertoire end The Commitments’. Vel at mærke U2’s viser, fra dengang de stadigvæk lavede god musik. Bono og resten af U2’s aldrende slæng kunne lære en del af at nærlytte det blændende soundtrack til “Once” – lige fra den Oscar-belønnede “Falling Slowly” til Irglovás dybt bevægende “If You Want Me”, der opfordrer hendes fraværende, tjekkiske mand til at acceptere hende, nøjagtig som hun er. Ligesom filmen er sangene både lettilgængelige og dybsindige. De inviterer os så tæt ind på karaktererne, at man hyppigt tager sig selv i at synge med på sangene, selv før man kender teksterne. Bob Dylan var så vild med “Once”, at han inviterede hovedrolleindehaverne med på sin turné. En bedre anbefaling kunne filmmagerne næppe have ønsket sig.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 tiany 15 år siden

Glæder mig til at se den. "Falling Slowly" er sådan en utrolig smuk sang og det var fortjent at den vandt oscaren
Valar morghulis
Gravatar

#2 Highland Park 15 år siden

Hej Johan, hvor spiller de henne i november måned?
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#3 Lethal Injection 15 år siden

The academy fucked up!!
http://uk.youtube.com/watch?v=qx8yLvb0gZM
What assholes:P
Perhaps an attic shall I seek!
Gravatar

#4 The Insider 15 år siden

War. War never changes.
Gravatar

#5 Zabriskie 15 år siden

Jeg så de første 45 minutter af denne her film, og var helt forgabt i åbningssekvensen, som fungerede fabelagtigt. Ikke desto mindre synes jeg hurtigt at filmen blev så corny, at jeg ikke gad se mere.
Men det kan da være jeg skulle give den en chance til på et tidspunkt...
Le temps détruit tout
Gravatar

#6 Highland Park 15 år siden

Ah super, tak Johan - også for anmeldelsen. :)

Jeg er lige havnet inde på deres hjemmeside - http://www.theswellseason.com/ - og sidder og lytter til musikken. Det lyder godt nok dejligt.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#7 filmz-Bruce 15 år siden

Endelig fik jeg genset Grands bio 1, som stadig emmer af "gamle bif dage". Vidunderligt! Og så fik jeg da selv set denne lille søde film, hvor omdrejningspunktet er musik af duetten Swell Season. Den er også god, men historie opsætningen, sin feelgod stemning til trods, føles noget ordinær.

Jeg havde desværre ikke en ud af kroppen oplevelse ... "hyggelig" er nærmere ordet for seancen og da slutteksterne arriverede, ja så huskede jeg et par af sangene, mens resten havde overgået til forglemmelsens jagtmarker. Sød PR produktion af musik.

3/6
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#8 dh-ad 15 år siden

6/6 fra Bjerringbro! Ud af kroppen, YES, den var der, med tårer i øjenkrogen flere gange...

Synes mere at musikken er beslægtet med Julee Cruise's numre fra Twin Peaks, end med U2, dog i en irsk context. De lyse stemmer i sangene fungerer til UG.
I can't express anger. That's one of the problems I have. I grow a tumor instead. -Manhattan (1979)

Skriv ny kommentar: