I modsætning til Leones tidligere film er “Once Upon a Time in the West” langt mere dvælende og tænksom, men hvis man først får den under huden, er den nærmest umulig at ryste af, og man sidder hurtigt totalt opslugt tilbage. Jeg havde allerede set den utallige gange inden denne repremiere, men alligevel føles det som at se den for første gang, og man bemærker hurtigt detaljer og nuancer, som man aldrig har set før. Selvom denne ellers flot restaurerede kopi alligevel viser enkelte alderstegn, er det åbenlyst, at det på alle måder er en film, der hører hjemme på det store lærred, hvor de forbløffende kompositioner og det sublime kameraarbejde for alvor kan komme til sin ret.

Som næsten alle store værker blev filmen i sin tid modtaget dårligt, men i dag er det mere end tydeligt, hvilket storslået mesterværk filmen er, og hvor uberørt dens styrke står tilbage. Mere end 40 år senere er seksløberen stadig fyldt med nogle af de skarpeste skud, nogen instruktør nogensinde har fyret af.

Filmen vises i Cinemateket fra 18. – 28. marts uden undertekster.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 filmz-Narniabæver2010 14 år siden

Overvurderet, men et par gensyn værd.
Gravatar

#12 Thomsen 14 år siden

Jeg elsker den. Men jeg indrømmer blankt, at jeg havde en VHS-optagelse liggende i adskillige år, før det lykkedes mig at se den igennem første gang. Den der laaaaange indledning dræbte interessen hver gang. Indtil en dag, hvor det hele bare faldt på plads, og filmen og jeg klikkede. Jeg skal absolut ind og se den på det store lærred.
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#13 Skeloboy 14 år siden

#12 - synes starten er helt genial, men den er også lang.

Lidt ligesom show-down i The Good, The Bad, The Ugly...tror det er 8 minutter, hvor der nærmest ikke sker noget. Men har læst(sikkert på Wiki), at Leone var mere interesseret i stemningen op til skyderiet en selve skyderiet. Det er jo fedt.
Gravatar

#14 elwood 14 år siden

Hvordan instruere man en flue ?
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#15 Skeloboy 14 år siden

#14 - haha, ja, det tænkte jeg også på, da jeg så den igår.
Gravatar

#16 rubberdub 14 år siden

#13

Kan ikke være mere enig, synes netop de elementer mangler i nutidige film. Der er sgu ingen der giver sig tid til at opbygge en stemning mere. Fanme en fed start!
Måske og derfor jeg er så vild med minimal musik, det trivielle og langtrukkende gør at man sætter så meget mere pris på det der virker...
ehmmm ehmmm whachamacalit... ah´a mobile fone!
Gravatar

#17 Skeloboy 14 år siden

#16 - The Proposition er jo et kongeeksempel på fed stemning og forholdsvis afdæmpet soundtrack.

Dog er der så også temmelig brutal vold i den. Men jeg elsker de stille øjeblikke, hvor de beskuer landskabet.

Starten er dog fuldstændig modsat af Once Upon A Time In The West.
Gravatar

#18 Skeloboy 14 år siden

En lille western(i bred forstand) top5:

Once Upon A Time In The West
Den Gode, Den Onde, Den Grusomme
The Proposition
High Plain Drifter
Stagecoach
Gravatar

#19 Lizard 14 år siden

#5 + #7.
Tak.. det heller ikke til at få bedre billetter nu alligevel :)
Øj jeg glæder mig helt vildt, selvom jeg har set den utallige gange.
Gravatar

#20 filmz-Bruce 14 år siden

elwood (14) skrev:
Hvordan instruere man en flue ?


Truer med at slå dens 1 million børn ihjel!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: