I modsætning til Leones tidligere film er “Once Upon a Time in the West” langt mere dvælende og tænksom, men hvis man først får den under huden, er den nærmest umulig at ryste af, og man sidder hurtigt totalt opslugt tilbage. Jeg havde allerede set den utallige gange inden denne repremiere, men alligevel føles det som at se den for første gang, og man bemærker hurtigt detaljer og nuancer, som man aldrig har set før. Selvom denne ellers flot restaurerede kopi alligevel viser enkelte alderstegn, er det åbenlyst, at det på alle måder er en film, der hører hjemme på det store lærred, hvor de forbløffende kompositioner og det sublime kameraarbejde for alvor kan komme til sin ret.

Som næsten alle store værker blev filmen i sin tid modtaget dårligt, men i dag er det mere end tydeligt, hvilket storslået mesterværk filmen er, og hvor uberørt dens styrke står tilbage. Mere end 40 år senere er seksløberen stadig fyldt med nogle af de skarpeste skud, nogen instruktør nogensinde har fyret af.

Filmen vises i Cinemateket fra 18. – 28. marts uden undertekster.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 jessup 14 år siden

#10 jeg kan prøve at se om jeg kan finde ud af det. Men det er vist noget med at han næsten så alle film og når de gerne bliver vist 1-3 gange med et fuldt program undtagen mandag er det lidt af en bedrift. Det gjorde han også før sit medlemskab!

Det er vist også baggrunden for hans specialmedlemskab.

Jeg kan selvfølgelig google og se hvad jeg kan finde, men jeg kender en der til tider har været fremviser derinde og håber jeg kan få et svar af ham.
This is just until June
Gravatar

#22 Thomsen 14 år siden

Du må meget gerne prøve at spørge din ven. Jeg er vildt nysgerrig. :-)
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.
Gravatar

#23 myshkin 14 år siden

Skal se den d.28! Glæder mig. Tak for en god anmeldelse. Det er mange år siden jeg har set den.
"also it's a movie don't be a cunt."
- internet anonymous
Gravatar

#24 krille 13 år siden

Det her er en fantastisk film. Ingen tvivl. Det er Leones mesterstykke og Morricones score er sublimt. Var i øst for paradis og se den i går og den kan bare ses igen og igen. Et must for filmnørder
Fear can hold you priosoner. Hope can set you free. Tagline. The Shawshank Redemption

Skriv ny kommentar: