I modsætning til Leones tidligere film er “Once Upon a Time in the West” langt mere dvælende og tænksom, men hvis man først får den under huden, er den nærmest umulig at ryste af, og man sidder hurtigt totalt opslugt tilbage. Jeg havde allerede set den utallige gange inden denne repremiere, men alligevel føles det som at se den for første gang, og man bemærker hurtigt detaljer og nuancer, som man aldrig har set før. Selvom denne ellers flot restaurerede kopi alligevel viser enkelte alderstegn, er det åbenlyst, at det på alle måder er en film, der hører hjemme på det store lærred, hvor de forbløffende kompositioner og det sublime kameraarbejde for alvor kan komme til sin ret.

Som næsten alle store værker blev filmen i sin tid modtaget dårligt, men i dag er det mere end tydeligt, hvilket storslået mesterværk filmen er, og hvor uberørt dens styrke står tilbage. Mere end 40 år senere er seksløberen stadig fyldt med nogle af de skarpeste skud, nogen instruktør nogensinde har fyret af.

Filmen vises i Cinemateket fra 18. – 28. marts uden undertekster.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 Highland Park 14 år siden

Benway skrev:
Selvom denne ellers flot restaurerede kopi alligevel viser enkelte alderstegn...

Er selve kopien slidt, og hvilke alderstegn er der tale om?
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#2 Benway 14 år siden

#1 Der er enkelte hvide pletter undervejs, og lyden skrater et par steder. Det var dog ikke noget, der på nogen måde formindskede min nydelse af filmen.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#3 Collateral 14 år siden

Ingen tvivl om at det er en fantastisk film, og ville fantastisk gerne have oplevet den i biografen. Det er en af de flotteste film jeg har set, og musikken løfter de i forvejen fantastiske billeder til et helt andet niveau.

Enig med anmelder i de 6 stjerner.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#4 Lizard 14 år siden

Rigtig god anmeldelse af en af mine yndlingsfilm.
Jeg skal ind og se den i weekenden,
og glæder mig utroligt meget til at opleve den på det store lærred.

Jeg har aldrig været i Cinemateket før, og vil høre om det helt håbløst at se filmen, hvis man
har fået nogle billetter på anden række, næsten helt ude i højre side? Eller er det helt ok?
Gravatar

#5 Benway 14 år siden

#4 Tak for de pæne ord. :)

Jeg har kun prøvet at sidde i midten, men umiddelbart tror jeg, det ville være helt fint.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#6 Skeloboy 14 år siden

er sgu misundelig på Cinemateket...

Søren, vi må starte noget i Odense...:)
Gravatar

#7 jessup 14 år siden

#4 3-4 midt er bedst. Du kan sidder komme til at sidde noget skråt men ikke håbløst. Hvis du ser en ældre halvskaldet mand med briller er det ham med livstids medlemskab(gratis tror jeg) - jeg har set ham minimum ½ delsen af de gange jeg har været der.
This is just until June
Gravatar

#8 Benway 14 år siden

#6 Klart. :)
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#9 rubberdub 14 år siden

Bliver jo nød til at tage ind og se den :D
ehmmm ehmmm whachamacalit... ah´a mobile fone!
Gravatar

#10 Thomsen 14 år siden

#7 - Ha, ham har jeg også lagt mærke til. Han er der stort set, hver gang jeg er derinde. "Livstidsmedlemsskab", skriver du... hvad er historien bag det?
... and in other news: grave robbers pry rifle from Charlton Hestons cold, dead hands.

Skriv ny kommentar: