“Ondskab” er ikke ligefrem en film man kan beskylde for at være særlig nuanceret i sit portræt af volden, og dens efterspil er måske en lidt for perfekt sammenslutning af ideelle hændelser, men filmen besidder godt skuespil og forstår at spille på de rigtige tangenter, og leger man med på ideen er der mulighed for at få sig en underholdende og medrivende oplevelse – og fanger man sig selv i at heppe på hovedpersonen, vil man få en tilsvarende belønning.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 filmz-Kadann 19 år siden

#18 -

Okay..
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#22 Yoda 19 år siden

Tilbage til temaet......."Ondskab" er en flot film og romanen en god roman - sammenligning unødvendig.

Jan Guillou skrev i 1981 den selvbiografiske roman "Ondskab", der nu er blevet til en film, og er læst af to millioner af hans landsmænd. Romanen er for svenskerne, hvad Rifbjergs "Den kroniske uskyld" er for danskerne - en klokkeklar generationsroman. Oprindeligt var den tænkt som en modstandsroman, der skulle skildre modstandskamp i bred forstand.

Mikael Håfström, der har instrueret filmen, mener selv, at det er lykkedes at være tro mod bogens sjæl. En bog, der sin unge alder til trods, har klassikerstatus i Sverige. Og om den gudeskønne Andreas Wilson, der spiller hovedrollen som Erik, siger Håfström: "Andreas har et rigtigt filmansigt, som man kan kigge på i timevis uden at rættes, og så ligner han faktisk den unge Guillou. For mig føles det godt, at han er et ukendt talent. Det betyder, at han ikke er belastet af tidligere roller."

Mikael Håfströms filmatisering føjer endnu en skildring af grusomt undertrykkende systemer til den lange række af fængsels-kost- og klosterskolefilm, som er lavet næsten så længe, der har eksisteret biografer.

I mine øjne kunne den ikke være lavet bedre!
Steven Spielberg: "Every time I go to a movie, it's magic, no matter what the movie's about."
Gravatar

#23 The Boondock Saint 19 år siden

Først, #20) Deter rigtig at bogen ikke føles så lang som den er, og det er rigtigt at den er helt fantastisk underholdende, især er jeg vild med citatet om "Pan galactic gargel blaster".
Jeg, imodsætning til dig, tror at filmen bliver grov sjov, og jeg glæder mig meget.

Derefter, #22) øhh okay.

og til sidst, #17 og 18) du er grim.

og til sidst + 1, #19) Man har da lov til at svine folk man kender, og det er da vel ikke fordi der er nogle der føler sig krænket over vores sporg....hvis der er det, så undskyld, men det ændre ikke måden jeg vil skrive beskeder til folk jeg kender....
--> www.myspace.com/areyoustillpuzzled
Gravatar

#24 filmz-The Omen 19 år siden

Jeg synes slet ikke at det er acceptabelt, at folk sviner hinanden til på denne side...
Men TBS. du er en fed ko fra Ebeltoft...
Men du har god smag...
Don't waste my motherfucking time.
Gravatar

#25 davenport 19 år siden

Det var jo ikke til at vide at i kendte hinanden, men det er da stadigt ikke stedet til interne tilsvininger... Har ii hørt om SMS? ;)
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!
Gravatar

#26 filmz-mon$ 18 år siden

"Ondskab" Er en god skildring om hovedperson Eriks kamp mod hans egen kamp mod aggresivtet og had og samtidig kampen mellem de ældre elever på kostskolen.
Gravatar

#27 filmz-mr. pink 18 år siden

Spartacus hvis du havde nogen ide om hvor dum du lyder når du prøver at fremføre din personlige mening som et fact, så ville du gå ud i skoven og skyde dig selv.

det er muligt at du mener film altid er bedre end bøger, så er jeg tilbøjelig til at give Kadann ret i at du har manglene fantasi, for bøger kan give en meget bedre oplevelse nogle gange end en film kan. Jeg tror f.eks ikke jeg har set en film i de sidste 5 år jeg synes var uhyggelig, men du kan fandme godt læse en bog, der gør at du ligger søvnløs om natten. Evt. prøv at læs the shining.

Men skal vi ikke blive enige om at begge medier er gode, men egentlig ikke bør sammenlignes.

til trods for det synes jeg selv at Onskaben var meget bedre på bog end på film, fordi man får flere detaljer i bogen. :D
Gravatar

#28 fisco 18 år siden

børn... kan ikke sige andet... Hvad er det for noget møg at hidse sig op over andre har en anden nemning end en selv! kan det ikke være fucking lige meget hvad Spartacus og alle andre mener om bøger og film??? Stram op!!!
Gravatar

#29 filmz-Bruce 18 år siden

One flew over the cuckoos nest!
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#30 filmz-jeknud1 17 år siden

Først og fremmest vil jeg sige at bogen ER bedre end filmen. Men så igen, er filmen stadig helt igennem fantastisk. Og det står i manuskriptforfatterens favør.
Man har formået at presse den grundlæggende essens af bogen ned i en knap to timer lang film, dette er en bedrift i sig selv. Det mest geniale ved filmen er dog den måde man har ændret på historiens forløb i forhold til bogen. Disse ændringer gør at man udelukker en masse ting, og samtidig får et anderledes forhold til Erik Ponti selv. Men disse ændringer gør samtidig at man, selv om man har læst bogen, ønsker at se hvad der kommer til at ske for Erik.

5/6

Skriv ny kommentar: