Ondskab
Udgivet 29. apr 2004 | Af: Michael Andersen | Set i biografen
Men i praksis er det ikke helt så enkelt; Eriks sidste chance for frelse bliver nemlig forstyret af en gruppe ældre elever. Siger man bare et forkert ord, venter der straks en led og opfindsom straf til synderen. Allerede efter kort tids ophold er Erik kommet i problemer med gruppens førstemedlem, overklassedrengen Otto Silverhielm, som besidder immunitet – hans far er en af skolens største sponsorer og lærerne er såre passive. Hvis Erik begynder at slå fra sig så ryger han ud af skolen, så nu prøver banden på alle måder at provokere Erik til at bryde ud i raseri. Erik finder dog hjælp hos den lærde Pierre, som indfører ham i Mahatma Gandhis livsfilosofi, men som filmens handling skrider frem får Erik sværere og sværere ved at tro på, at antivold er den rette filosofi.
“Ondskab” er baseret på Jan Guillous delvis selvbiografiske roman. I forhold til bogen er filmen noget mere sober og firkantet fortalt, og er langtfra noget studie i ondskab eller voldens natur, men filmens vigtigste og mest interessante spørgsmål lyder: Hvor langt vil du gå for at fastholde dine idealer – hvor lang tid kan du vende den anden kind til?
Hvis man leger med på filmens præmisser vil man som tilskuer også opleve at man får serveret præcis det klimaks man higer efter. “Ondskab” både skaber og opfylder et (mere eller mindre sadistisk) behov for straf hos tilskueren. Slutteligt virker det dog en anelse påfaldende at filmen begiver sig ud den på den rute som den i første omgang langer ud efter.
Den alvorsfulde Erik bliver spillet af debutanten Andreas Wilson, som spiller rollen uden de store udtryk og armbevægelser, men alligevel med en vis vægt. Han har flere gode scener, bl.a. de gange hvor han skal forsøge at holde sit raseri tilbage. Men bedst er faktisk Gustaf Skarsgård (søn af Stellan) som Eriks snobbede modstander, Otto Silverhielm – han er herlig på en øretæveindbydende måde. Man får flere gange selv lyst til at give ham én på skrinet.
“Ondskab” er ikke ligefrem en film man kan beskylde for at være særlig nuanceret i sit portræt af volden, og dens efterspil er måske en lidt for perfekt sammenslutning af ideelle hændelser, men filmen besidder godt skuespil og forstår at spille på de rigtige tangenter, og leger man med på ideen er der mulighed for at få sig en underholdende og medrivende oplevelse – og fanger man sig selv i at heppe på hovedpersonen, vil man få en tilsvarende belønning.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet