Det er svært at finde noget negativt at skrive om “Op”. Og hvorfor skulle man dog også det? Filmen er helt igennem fantastisk og understreger den skaberkraft, man indimellem kan være vidne til, når det legende menneske får helt frie tøjler. Samtidig er Pete Dochters guldæg en sanserig beretning, hvor de dybfølte lag er utallige, og nuancerne er larger than life. Et mesterværk er født.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 tiany 13 år siden

"I was hiding under your porch because I love you."

Helt enig i anmeldelsen, en fantastisk film :)


Valar morghulis
Gravatar

#2 filmz-Bruce 13 år siden

Det er nærmest uforskammet at være skuffet og så alligevel have haft et langt over gennemsnittet syn. Men ingen sætter vel som Pixar niveauet så højt for forventningens glæde!

Op føltes lidt som en gentagelse af Wall-E, med en nærmest komplet fejlfri første halvdel, hvor empati med sære karakterer, følelser og humor i den grad kommer i spil og går op i en højere enhed og skaber animationskunst som ingen andre. Men sidste halvdel bliver ... "bare" ... en god afslutning på det jeg vil kalde normale tegnefilms præmisser, men følger ikke niveauet til dørs og skaber mesterværket.

5/6
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#3 filmz-emmett22 13 år siden

Hvorfor får den kun 5 stjerner? Hvis selve filmen får 6 stjerner (vel den vigtigste kategori) 6 stjerner på video og 5 for ekstramateriale og lyd...jeg ville sige at selve filmen skulle være værd mindst 40% af stjernerne og 20% for de resterende kategorier.
Gravatar

#4 Riqon 13 år siden

Up er en fantastisk film med mange sjove, fjollede, festlige elementer i tillæg til de dybere lag (her tænkes naturligvis på det underliggende Ellie-plot), der virkelig fik ballonerne til at stige. Men de første 10-15 minutter var virkelig filmens største øjeblikke, måske med undtagelse af en scene henimod slutningen. Resten falder under den lidt mere ydmyge kategori "rigtig godt håndværk" (snarere end "uforlignelig filmkunst").

#3 - Overall-karakteren er anmelderens eget skøn og bliver altså ikke metodisk regnet ud på baggrund af de øvrige kategorier. Sådan har det altid været på filmz, og dit spørgsmål dukker jævnligt op og får jævnligt dette svar.
The only way to beat a troll is to not play their game.
Gravatar

#5 filmz-Utyske 13 år siden

Ja, det er sgu en god film. Den eneste Pixar-film jeg har i min samling, udover The Incredibles.

Naboerne har sikkert troet at jeg var vanvittig da jeg så den første gang og sad og hulkede af grin over de talende hunde.
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#6 BN 13 år siden

tiany (1) skrev:
"I was hiding under your porch because I love you."


Hehe, ja, den replik er en perle blandt mange. :-)

Det var også enormt morsomt med det defekte tale-halsbånd på skurke-hunden.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#7 MOVIE1000 13 år siden

Jeg er ike enig i karakteren, men for mig giver det ingen mening at ekstramterialet kun får 5/6. Alene kortfilmen med Doggi er 6/6 værd

filmen får 5½/6 af mig, det var en dejlig pixar film, ikke den bedste, men ihvertfald i en top 3.
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#8 evermind 13 år siden

Jeg var helt solgt; har ikke nydt en Pixar-film så meget siden The Incredibles - og kæresten blev ved med at sidde og drille mig med de forræderiske tårer, der til tider trængte sig på i øjenkrogene. Eller - jeg tror egentlig ikke hun drillede, men sådan føltes det sgu, når hun smilende blev ved med at fortælle mig, hvor sød, jeg var. Hrmf! Jeg er en mand! Med seje, mandige følelser!

De blev bare sat på en hård prøve i løbet af Op! ;)

Derudover morede jeg mig også meget, som Utyske nævner bl.a. over de talende hunde, og jeg blev revet med som et lille barn af spændingsscenerne. Filmen gik med andre ord lige i hjertet på mig! :)
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"
Gravatar

#9 Bony 13 år siden

#8 - Helt enig i det hele! :-)
Nyeste anmeldelse: "The Thin Red Line" : http://bonysblog.wordpress.com/
Gravatar

#10 elwood 13 år siden

Og den montage scene i starten slår bare hårdt! i det følelses mæssige registre.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"

Skriv ny kommentar: