Visuelt er “Operation Valkyrie” betagende sat i scene. Det tredje rige kommer effektivt til live med location-optagelser og flotte kulisser. Filmen havde da også samtidig potentiale til at blive en fascinerende fortælling om et Hitler-Tyskland, der gjorde modstand. Men i stedet har Bryan Singer reduceret filmens figurer til banale klichéer i en thrillerpræget historie, hvor filmens momentum går tabt, fordi de historiske kendsgerninger ikke giver plads til spænding i forhold til filmens endelige udfald.
#1 sovsekande 15 år siden
Glæder mig nu stadigvæk til at se den...
#2 Petrescu 15 år siden
Nu skal det ikke omhandle Tom Cruise alene, men Collateral var en ret banal film i mine øjne, hvor Cruise hverken spillede værre eller bedre end de fleste andre ville have kunnet. En Viggo Mortensen ville jeg godt have set i samme rolle. Og så en anderledes slutning, uden glasur.
Bryan Singer trænger til at skifte spor er jeg bange for, efter at have set hans sidste par film og læst en del anmeldelser af Valkyrie, hvor effekterne skrues ned og hvor historien er i fokus.
Alt i alt, så venter jeg til denne film kommer på tv og jeg har nogle tømmermænd som skal plejes.
#3 wimmie 15 år siden
Nåja, og hans rolle i Tropic Thunder var ret fantastisk, hehe...
#4 Benway 15 år siden
Personkarakteristikken er ret flad, men de forskellige skuespillere formår at lave individer ud af deres relativt små roller. Bedst er Kenneth Branagh, Bill Nighy og Tom Wilkinson, mens Cruise mest leverer et pligtfast look til Stauffenberg, som til gengæld er ganske passende. Om ikke andet så er den en hæderlig historielektie om en begivenhed, der fortjener mere opmærksomhed end den har fået.
#5 Highland Park 15 år siden
Det er nøjagtigt det indtryk, jeg har fået af diverse trailere, billeder fra samt omtale af filmen, og netop derfor har jeg fået lyst til at se den. :)
#6 BN 15 år siden
Hvori bestod glasuren i 'Collateral'?
#7 Petrescu 15 år siden
Glasuren mener jeg bestod i
#8 BN 15 år siden
Okay, på det punkt har jeg det lige modsat dig, for
#9 Petrescu 15 år siden
Jeg er tildels enig i dine betragtninger, men finder det dog naturligt, at der kommer en kraftig modreaktion på de overlykkelige slutninger. Så med tiden kan man måske finde balancegangen igen.
Dog...
Jeg er enig i at film skal underholde og ikke skal være for forudsigelige, men samtidig må de også gerne give stof til eftertanke og der kan ulykkelige slutning sætte gang i følelserne og tankevirksomheden. Men uden at der skal gå relativisme i det, så er det jo en smagssag.
Og når realisme er i fokus i filmuniverserne, så vil det som ofte være tilfældet, at det ender ulykkeligt. Men alt med måde.
#10 BN 15 år siden
Tom Cruise's karakter Vincent bliver med sine kyniske, filosofiske betragtninger (som ikke nødvendigvis er eviggyldige sandheder) en katalysator for Max og hans liv.
Vincent er ikke ond i samme forstand som f.eks. de mange onde skurke i James Bond-franchisen, men har visse forsonende træk, uden at man dog har sympati for hans koldblodige likvideringer