Visuelt er “Operation Valkyrie” betagende sat i scene. Det tredje rige kommer effektivt til live med location-optagelser og flotte kulisser. Filmen havde da også samtidig potentiale til at blive en fascinerende fortælling om et Hitler-Tyskland, der gjorde modstand. Men i stedet har Bryan Singer reduceret filmens figurer til banale klichéer i en thrillerpræget historie, hvor filmens momentum går tabt, fordi de historiske kendsgerninger ikke giver plads til spænding i forhold til filmens endelige udfald.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 sovsekande 15 år siden

Havde håbet på flere stjerner og generelt set har den ikke fået gode anmeldelser rundt omkring. Filmen bliver beskrevet som middelmådig, men god underholding og en flot visuel del.

Glæder mig nu stadigvæk til at se den...
Gravatar

#2 Petrescu 15 år siden

Der skal efterhånden en del ros til film med Tom Cruise som den bærende kraft før jeg bare overvejer at bevæge mig ind i biograffen. Med hans stereotype skuespil, så er det få film som jeg overhovedet gider at se med denne herre pt.
Nu skal det ikke omhandle Tom Cruise alene, men Collateral var en ret banal film i mine øjne, hvor Cruise hverken spillede værre eller bedre end de fleste andre ville have kunnet. En Viggo Mortensen ville jeg godt have set i samme rolle. Og så en anderledes slutning, uden glasur.
Bryan Singer trænger til at skifte spor er jeg bange for, efter at have set hans sidste par film og læst en del anmeldelser af Valkyrie, hvor effekterne skrues ned og hvor historien er i fokus.
Alt i alt, så venter jeg til denne film kommer på tv og jeg har nogle tømmermænd som skal plejes.
Gravatar

#3 wimmie 15 år siden

Jeg er nu ikke decideret træt af Tom Cruise...men jeg er træt af at læse og høre om Tom Cruise hele tiden. Han har aldrig været ef af mine favoritskuespillere men jeg synes især han har gjort det godt i Collateral og Magnolia - synes ikke han var stereotyp i sit skuespil i nogen af de roller :)
Nåja, og hans rolle i Tropic Thunder var ret fantastisk, hehe...
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#4 Benway 15 år siden

Jeg havde ret lave forventninger, og er egentlig ganske positiv overrasket over, hvor vellykket den trods alt er. Det er en velinstrueret og meget straight spændingsfilm af den gamle skole, som vækker glade minder om de Anden Verdenskrigsfilm, de plejede at sende i fjernsynet, da jeg var teenager.

Personkarakteristikken er ret flad, men de forskellige skuespillere formår at lave individer ud af deres relativt små roller. Bedst er Kenneth Branagh, Bill Nighy og Tom Wilkinson, mens Cruise mest leverer et pligtfast look til Stauffenberg, som til gengæld er ganske passende. Om ikke andet så er den en hæderlig historielektie om en begivenhed, der fortjener mere opmærksomhed end den har fået.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#5 Highland Park 15 år siden

Benway (4) skrev:
Det er en velinstrueret og meget straight spændingsfilm af den gamle skole, som vækker glade minder om de Anden Verdenskrigsfilm, de plejede at sende i fjernsynet, da jeg var teenager.

Det er nøjagtigt det indtryk, jeg har fået af diverse trailere, billeder fra samt omtale af filmen, og netop derfor har jeg fået lyst til at se den. :)
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#6 BN 15 år siden

#2 - Peterescu:

Og så en anderledes slutning, uden glasur.


Hvori bestod glasuren i 'Collateral'?
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#7 Petrescu 15 år siden

#6 bn
Glasuren mener jeg bestod i

Den onde dør og er den person i toget som ingen lægger mærke til. Helten redder pigebarnet og så bliver der lagt op til følgende ting: Helten får pigen i enden og helten tager springet fra taxi-chauffør for at udleve sin drøm
Gravatar

#8 BN 15 år siden

#7:

Okay, på det punkt har jeg det lige modsat dig, for
jeg er hamrende træt af den åh så kreative trend, hvor man laver ulykkelige eller dystre slutninger som om dette i sig selv er et kvalitets-stempel. Jo, over-lykkelige slutninger var i mange år en kliché i Hollywood, men idag er det jo bare ULYKKELIGE slutninger, der er blevet den nye, stærkt forudsigelige kliché. Nu findes der jo imidlertid også en gylden mellemvej, nemlig en slutning der ligger lige midt imellem, såsom vemodige slutninger á la dem der findes i film som 'Unforgiven', 'Dances With Wolves', 'Heat', 'Terminator 2', 'A History of Violence', 'American History X' m.fl. .... En film må for min skyld gerne have en ulykkelig eller dyster slutning, men forfatterne skal ikke lave dem ulykkelige eller dystre bare for at følge en trend. Jeg vil primært - omend ikke udelukkende - UNDERHOLDES af en film og være i godt humør bagefter, og her gider jeg ikke se et hav af deprimerende, dystre, tragiske og mørke film, som er lavet sådan, bare fordi nogle vil bilde mig ind, at de bliver mere realistiske af den grund. For det er noget fis og svarer nøjagtigt til, at nyheds-programmer ofte kun fokuserer på død, krig, kriminalitet og skandaler, som om tilværelsen ikke indeholder lyspunkter og historier med en positiv udgang. Der er da masser af mennesker i den virkelige verden, der har været gennem alvorlige kriser og problemer, men som det er gået godt for.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#9 Petrescu 15 år siden

#8 bn
Jeg er tildels enig i dine betragtninger, men finder det dog naturligt, at der kommer en kraftig modreaktion på de overlykkelige slutninger. Så med tiden kan man måske finde balancegangen igen.

Dog...
bliver hele Vincents pointe om folks ligegyldighed, ret utroligværdig ved at konflikten ender godt (the bad guy får som fortjent), samt at der er hints om endnu højere grad af lykke i forhold til et forhold mellem de to jagede og at Max vil forfølge sin drøm efter rulleteksterne er forbi.

Jeg er enig i at film skal underholde og ikke skal være for forudsigelige, men samtidig må de også gerne give stof til eftertanke og der kan ulykkelige slutning sætte gang i følelserne og tankevirksomheden. Men uden at der skal gå relativisme i det, så er det jo en smagssag.
Og når realisme er i fokus i filmuniverserne, så vil det som ofte være tilfældet, at det ender ulykkeligt. Men alt med måde.
Gravatar

#10 BN 15 år siden

#9 - Peterescu:

Tom Cruise's karakter Vincent bliver med sine kyniske, filosofiske betragtninger (som ikke nødvendigvis er eviggyldige sandheder) en katalysator for Max og hans liv.
At Max - sandsynligvis / måske (den del overlades til vores egen fantasi) - vil forfølge sin drøm efter at være blevet rusket ud af sin daglige gænge, er en rimelig og tilpas realistisk konklusion på historien, for det er en kendt sag, at voldsomme eller dramatiske begivenheder ofte får mennesker til at tænke over tingene og se deres tilværelse i et andet lys. Jeg finder ikke slutningen lykkelig, snarere vemodig
, for Vincent er efter min mening ikke bare "den onde". Jovist udfører han drab på bestilling, ja, for penge - noget som i udgangspunktet regnes for moralsk forkasteligt af flertallet ... Men heri ligner han jo i princippet bare soldaten eller agenten, der udfører drab efter ordre fra en regering eller en efterretningstjeneste. Han har sin egen måde at undertrykke en dårlig samvittighed på: han holder fast i et kynisk, pessimistisk syn på tilværelsen og på mennesker (jævnfør hans ord om folks ligegyldighed). Og det er der også mange mennesker der gør i virkelighedens verden, hvilket jeg vil betegne som beklageligt eller trist - men det får mig ikke til at kalde dem onde.

Vincent er ikke ond i samme forstand som f.eks. de mange onde skurke i James Bond-franchisen, men har visse forsonende træk, uden at man dog har sympati for hans koldblodige likvideringer
(f.eks. af den sorte jazz-musiker.)
Vincent og Max er endt to vidt forskellige steder i livet, men scenen med ulven på vejbanen illustrerer meget fint, at de begge er to ensomme sjæle/triste eksistenser med et indholdsløst liv, der ikke giver dem nogen virkelig glæde eller tilfredsstillelse.
Vincent hænger uhjælpeligt fast i sit liv som lejemorder, men Max har mulighed for at gøre noget ved SIT liv.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: