Det er svært at lave en god thriller, for genren har det med enten at blive ufrivillig komisk eller komplet ligegyldig pga. en uinteressant historie. Der er langt imellem perlerne, og derfor er det en lettelse, når man endelig støder på en. “Orphan” er ikke bare skræmmende, men også fandens godt skruet sammen. Det er på ingen måde en innovativ film, men den udnytter de filmiske virkemidler til fulde, og historien er engagerende. Dvd’en mangler et par interviews med den unge Isabelle Fuhrman, for det kunne være interessant at se, hvordan den uhyggelige unge er i virkeligheden.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Patriarch 14 år siden

Super... så er jeg interesseret :)
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#12 jessup 14 år siden

På nær nissen hen mod slutningen.
This is just until June
Gravatar

#13 filmz-Narniabæver2010 14 år siden

Den så Oscar værdig ud.
Gravatar

#14 misuma 14 år siden

Fairytale (8) skrev:
Det virker smådumt og urealistisk at Esther kunne splitte en hel familie ad. De to hovedroller havde for pokker været gift i 10 år, de må da kunne snakke bedre sammen.


Men allerede inden Esther kom ind i familien, havde parret været igennem kriser både sammen og hver især. Esther var bare det sidste spark der skulle til...imo.
Redrum Redrum Red...Rum Red...what?
Gravatar

#15 filmz-Fairytale 14 år siden

#14

Nah, den køber jeg ikke..

Vi har en familie på 4 mennesker, hvor 3 af dem har været udsat for voldsomme ting og sager. Først har vi den lille pige som har set Esther dræbe hende fra klosteret, skubbet en pige ud fra et legehus osv. Så er der drengen som har haft en kniv oppe til struben og er blevet truet med at blive kastreret. Til sidst er der den kvindelige hovedrolle Kate, som konstant bliver udsat for Esthers syge lege.

Den mandlige hovedrolle John, er den eneste som ikke har oplevet noget. Men det er trods alt stadig 3 mod 1. Sønnen, datteren og Kate har set og oplevet voldsomme og ubehagelige ting. De må da på en eller anden måde få fortalt John at der er et eller andet helt galt med Esther, hvor svært kan det være?

Ja okay, jeg kan godt tilgive at datteren ikke siger noget fordi hun jo er så lille. Men selvom sønnen er blevet truet af Esther, så kan han da stadig sagtens få kontakt med Kate? Så der i det mindste er 2 mennesker til at fortælle John at Esther er helt fucked up. Mon ikke John så ville få øjnene op for hvad der sker?

Scenen hvor Kate fortæller John at den er helt gal, der afslår John hende fuldstændig med det samme. "Nej, der er ikke noget i vejen med Esther. Det er dig som der er noget galt med" - det virker bare lidt fjollet. Så kan det godt være at de har haft problemer i familien, men de har trods alt været gift i 10 år. Jeg tror bare virkelig ikke på det med, at man kan splitte en hel familie ad på den måde, det virker meget usandsynligt.

Men på den anden side havde det været småkedeligt, hvis John havde sagt: "Er det rigtigt at den er helt gal med Esther? Nåh, forsatan, hvad venter vi på? Lad os ringe efter politiet!" - og derefter kommet de farende og anholder hende.

På trods af nogle småting som generede mig lidt undervejs, så er Orphan stadig en god og superunderholdende film :)

Gravatar

#16 wimmie 14 år siden

#15
Jeg synes du skal bruge "spoiler-tag" - jeg har set filmen og mener at du fortæller en del om hvad der sker for de der ikke har.
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#17 filmz-Fairytale 14 år siden

#16

.. har jeg da ikke brugt spoiler-tag? Er det ikke bare [ spoiler ] tekst [ /spoiler ]
Er godt klar over at det er afslørende, jeg har jo heller ikke holdt mig tilbage.
Gravatar

#18 wimmie 14 år siden

#17

Jo, nu er der spoilertag - af en eller anden grund kommer det an på hvilken (arbejds)computer jeg sidder ved - om de kan vise det eller ej. Når jeg logger på en anden og ældre computer viser den hele teksten uden spoiltertag.
Mærkeligt; det har jeg ikke oplevet før. Den kan heller ikke vise hyperlinks...

"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#19 PredatorX 14 år siden

Erhm...

Jeg synes så det var en 2/6 film.

Super forudsigelig med så mange idiotiske og ulogiske karakter valg, at det NÆSTEN gik hen og blev en farce.

Behøver jeg at nævne at den er sindsygt urealistisk set ud fra er psykologisk synspunkt? samt det faktum at man som forældre kender sine børn og deres handlinger samt måde at reagere på. Hvilket er vigtigt for filmens handling overhovedet ikke at tage hensyn til. Tåbeligt.

Det hjalp dog ikke at jeg så filmen på et sprit nyt 200hz tv, som fik filmen til at ligne den var lavet direkte til tv i 1993. Hvordan kommer man egentlig over det problem? Jeg skal ALDRIG selv have sådan et tv, hvis man ikke kan gøre noget ved det... Det ligner jo fucking crap!?!?
thecleansing.net : you call we kill
Gravatar

#20 dh-ad 14 år siden

Ja, jeg synes at coveret er forfærdelig fedt. Den måde, pigen er portrætteret på, er for sej. Man kan se at hun er et menneske, men da ansigtet er for symmetrisk (helt symmetrisk?), bliver man alligevel i tvivl...
I can't express anger. That's one of the problems I have. I grow a tumor instead. -Manhattan (1979)

Skriv ny kommentar: