Det er svært at lave en god thriller, for genren har det med enten at blive ufrivillig komisk eller komplet ligegyldig pga. en uinteressant historie. Der er langt imellem perlerne, og derfor er det en lettelse, når man endelig støder på en. “Orphan” er ikke bare skræmmende, men også fandens godt skruet sammen. Det er på ingen måde en innovativ film, men den udnytter de filmiske virkemidler til fulde, og historien er engagerende. Dvd’en mangler et par interviews med den unge Isabelle Fuhrman, for det kunne være interessant at se, hvordan den uhyggelige unge er i virkeligheden.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 wimmie 14 år siden

Wow, jeg er ret imponeret af den positive anmeldelse...ikke fordi jeg ikke er enig, jeg er faktisk enig hele vejen igennem, men fordi jeg tror det er en film der kommer til at dele vandene - enten synes man den er ret fed og original - eller også synes man den er pivringe.
Jeg kunne først ikke helt beslutte mig for hvad jeg synes om den, men jeg er kommet frem til samme konklusion som dig.
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#2 jessup 14 år siden

Jeg ville nok give den et par karakterer lavere, men stadig underholdende.
This is just until June
Gravatar

#3 misuma 14 år siden

God anmeldelse Bo Brinch. Jeg smilte da du skrev at det næsten var en genre i sig selv, jeg har selv en Killer Kids (Af mangel på bedre ord) samling, hehe.

Jeg er nysgerrig, har du set filmen Joshua? Moderen spilles af den samme skuespillerinde.

Det kunne være spændende at se hvad du ville få ud af at sætte Orphan op imod Joshua.

Begge er fantastiske film imo.
Redrum Redrum Red...Rum Red...what?
Gravatar

#4 Lord Beef Jerky 14 år siden

Joshua er i mine øjne en langt bedre film, da den virker på flere niveauer, og stiller flere moralske spørgsmål end denne. Orphan er dog en velfungerende film, selvom filmens twist virkede en smule plat på mig (jaja, det var vel den eneste troværdige måde at redde den på, men det fungerede sgu alligevel ikke helt for mig). Jeg kan dog slet ikke se det originale i filmen, genren og temaet er blevet brugt før, så det eneste der er tilbage er udførelsen.... denne er dog tilgengæld også helt fin, og jeg var godt underholdt hele vejen igennem. Jeg tror den ville lande imellem 3 og 4 stjerner hos mig, men jeg hælder dog mest til 4.
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#5 frankdrebin 14 år siden

Jeg havde faktisk allerede afskrevet den da jeg så coveret.. Men nu bliver jeg nok nødt til at få den købt!
Gravatar

#6 Lord Beef Jerky 14 år siden

Don't judge a movie by it's cover!
"Avatar blev skrevet flere år før Pocahontas, og dermed (forhåbentlig indlysende) også før Irak krigen"
Gravatar

#7 frankdrebin 14 år siden

#6 - Nej, gør jeg som regel heller ikke.. Men synes bare coveret ligner en blanding af 40 year old virgin og hmm.. ja, lort?

Gravatar

#8 filmz-Fairytale 14 år siden

Super anmeldelse!

Da jeg satte mig til at se den havde jeg lave forventninger, men jeg endte også på et 5-tal.
Man skal jo huske på at det er svært at lave en film indenfor gysergenren efterhånden. F.eks skal man næsten altid finde på en undskyldning for at mobilen aldrig virker. Der er telefonforbindelse i 97% af verdenen, men i gyserfilm virker de sjovt nok aldrig. Det er bare et ud af mange eksempler! Det er ikke nemt at lave en solid gyserfilm fordi der bliver produceret så pokkers mange.

Der var naturligvis nogle ting som jeg undrede mig lidt over undervejs. Det virker smådumt og urealistisk at Esther kunne splitte en hel familie ad. De to hovedroller havde for pokker været gift i 10 år, de må da kunne snakke bedre sammen.
Men på trods af nogle småting så er Orphan en supergod film som formår at underholde på højt niveau. Og twistet i slutningen er fremragende og frem for alt originalt! Det fungerede virkelig godt.

God anmeldelse! :)
Gravatar

#9 Patriarch 14 år siden

Jeg ved intet om filmen og vil ikke læse anmeldelsen i dybdten. Men jegf vil gerne vide om det thriller smækfyldt med overnaturlige elementer eller ej. Bare ja eller nej. :)
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#10 Frederik 14 år siden

#9: Nej :)

Skriv ny kommentar: