Emnet taget i betragtning kunne man meget vel frygte, at en selvbiografisk film ville blive en navlebeskuende omgang selvros, men ikke her hvor Marjanes rolle også indeholder mindre sympatiske sider. Som filmens handling skrider frem, og hun kommer til Europa, fornemmer vi hendes desperation efter identitet, og hendes ønske om at høre til et sted. Efterhånden bliver det tydeligt, at forsøget på at erobre sit eget liv, er filmens primære emne.

I vanlig stil har Irans styre forsøgt at forhindre “Persepolis” i at blive vist i Cannes, men det lykkedes heldigvis ikke, og i stedet vandt den velfortjent juryens specielpris. Trist er det dog, at Marjane Satrapis eget land ikke er stolt af hendes bedrift. “Persepolis” handler ganske vist om en kvindes vanskelige søgen efter sin egen stemme, men denne fremragende film er et fornemt vidnesbyrd om, at hun fandt den.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 rockysds 17 år siden

#10 I pretty much second that! Men ville nu ikke have haft noget imod måske 10 minutter mere. Specielt morens manglende kommentar om indkøb af ris, savnede jeg lidt... (ville have taget 5-8 sekunder) Den er måske ikke så nødvendig, men den ville have hjulpet lidt på nuanceringen af moren og forældrene i det hele taget.
Men stadig 9/10 - Absolut en fremragende film!

Som jeg husker farverne bliver de (hovedsagligt) brugt til "nutid", ikke sandt? Altså der, hvor hun fortæller historie fra. Knap nok en tre timer siden, jeg forlod salen, og her sidder jeg og kommer i tvivl :), men er helt enig i, at farverne og specielt grådtoner bliver brugt fornemt og dette er altså årets bedste animationsfilm.
There was no bullshit, no arty pretensions. "Doug," he'd say when we were doing Written on the Wind, "Give me some bosom."
Gravatar

#12 filmz-Aras 17 år siden

#11 - Ja, årets bedste animationsfilm! :)

Jeg ser historiens mørke og gråtonede farver som ekstra stemningsopbyggende; alt syntes ulykkeligt og trist. Derimod kommer der farve på filmen, så snart hun kommer til Frankrig - et nyt liv med nye muligheder (og nutiden!).

En fantastisk film! Den skildre så mange vigtige begivenheder - nogle så fjerne, mens andre er nemme at relatere til!
Frodo: "What news of the outside world? Tell me everything".
Gandalf: "Everything? You are far too eager and curious for a hobbit. Most unnatural".
Gravatar

#13 filmz-DocDoom 17 år siden

Der er øjendynligt ingen biljagter i den film, så jeg springer den over. En god instruktør kan altid indføje en biljagt.
That's no moon. It's a space station.
Gravatar

#14 Kisbye 17 år siden

#13 næ, men der er dog biler.
Imagine an elephant with the flu. One sneeze and it breaks it's bloody neck - Fukkatsu no hi AKA Virus (1980)
Gravatar

#15 mr gaijin 17 år siden

Og der er vold, krig og politijagter.
Happiness is not always the best way to be happy.

Skriv ny kommentar: