Emnet taget i betragtning kunne man meget vel frygte, at en selvbiografisk film ville blive en navlebeskuende omgang selvros, men ikke her hvor Marjanes rolle også indeholder mindre sympatiske sider. Som filmens handling skrider frem, og hun kommer til Europa, fornemmer vi hendes desperation efter identitet, og hendes ønske om at høre til et sted. Efterhånden bliver det tydeligt, at forsøget på at erobre sit eget liv, er filmens primære emne.
I vanlig stil har Irans styre forsøgt at forhindre “Persepolis” i at blive vist i Cannes, men det lykkedes heldigvis ikke, og i stedet vandt den velfortjent juryens specielpris. Trist er det dog, at Marjane Satrapis eget land ikke er stolt af hendes bedrift. “Persepolis” handler ganske vist om en kvindes vanskelige søgen efter sin egen stemme, men denne fremragende film er et fornemt vidnesbyrd om, at hun fandt den.
#11 rockysds 17 år siden
Men stadig 9/10 - Absolut en fremragende film!
Som jeg husker farverne bliver de (hovedsagligt) brugt til "nutid", ikke sandt? Altså der, hvor hun fortæller historie fra. Knap nok en tre timer siden, jeg forlod salen, og her sidder jeg og kommer i tvivl :), men er helt enig i, at farverne og specielt grådtoner bliver brugt fornemt og dette er altså årets bedste animationsfilm.
#12 filmz-Aras 17 år siden
Jeg ser historiens mørke og gråtonede farver som ekstra stemningsopbyggende; alt syntes ulykkeligt og trist. Derimod kommer der farve på filmen, så snart hun kommer til Frankrig - et nyt liv med nye muligheder (og nutiden!).
En fantastisk film! Den skildre så mange vigtige begivenheder - nogle så fjerne, mens andre er nemme at relatere til!
Gandalf: "Everything? You are far too eager and curious for a hobbit. Most unnatural".
#13 filmz-DocDoom 17 år siden
#14 Kisbye 17 år siden
#15 mr gaijin 17 år siden