Filmens kyniske fremtoning kan godt virke frastødende på mange, men for dem, som er villige til at tage på denne mørke, dystre og knusende filmiske odysse, venter der én en ret unik og effektiv oplevelse. Filmens pessimistisk tonede drivkraft leder faktisk ofte tankerne hen på Polanskis store mesterværk “Chinatown”. Alt i alt kan man sige, at som et visuelt “dokument” er “The Pianist” en knusende og uafrystelig triumf, som, bl.a. takket være sit unikke visuelle look, Brodys mageløse præstation og manuskriptets alsidighed, let kvalificerer sig til en nødvendig og uundgåelig biografoplevelse i år. Og det kan godt være, at selve filmen føles overordentligt kold, men den formår ofte at røre, såsom i scenen hvor Szpilman spiller klaver ud i den tomme luft, fordi han ikke kan risikere at spille på et rigtigt klaver, af frygt for at blive hørt og dræbt. Men, som et decideret filmisk værk, har filmen altså visse frustrerende karakteristika, som frarøver den titlen mesterværk.

Klik her for at læse mere om Roman Polanski og hans bitre erfaringer med Hollywood i Ugens filmz.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 SpielbergFreak 20 år siden

Det er det man interviews, featurettes og "making of" til.
Desuden er der vel heller ingen der ser en hel film med kommentar på..... Det jeg ville bruge det til ville da være hvis der var en specielt scene man lige tænkte på, som man gerne ville vide mere om.
Jeg har personligt aldrig brugt kommentarspor. Samme mening havde jeg også før a jeg vidste at Spielberg ikke ville have kommentarspor.
Gravatar

#12 chandler75 20 år siden

Jeg er meget ambivalent mht. kommentarspor. Jeg kan sagtens forstå Spielbergs pointe. Meget af det er instruktørens navlepilleri, og det er aldrig lykkedes for mig at se en hel film i én køre med kommetarspor på. Efter 30 min. synes jeg det er distraherende - ikke ulig en der sidder bag en i biografen og konstant snakker under filmen - og jeg vil bare se filmen som den er - også selvom jeg har set den 7 gange før.

Jeg synes dog at det trods alt er en genial idé med kommentarspor, og de 30 min. jeg har holdt ud at høre på det har ofte været kilde til ny baggrundsinformation og morsomme anekdoter om de pågældende film.

Man er jo ikke tvunget til at have kommentarsporet kørende, og jeg synes derfor godt at Spielberg kunne give sine fans den glæde at komme om bag hans film.
"Some people have bad taste and others have taste more like mine." - Roger Ebert
Gravatar

#13 SpielbergFreak 20 år siden

Det kan man da stadig med som sagt interviews ect.
Gravatar

#14 azathoth 20 år siden

#11: "Desuden er der vel heller ingen der ser en hel film med kommentar på"

Well, I beg to differ... jeg ser sgu alle kommentarspor på mine film... jeg har ikket nået dem alle endnu, but I'm getting there!!!

Når der er sagt så er der bestemt kommentarspor der er bedre end andre... mange af dem er faktisk ganske kedelige (John McTiernans fx... jeg overvejer helt at skippe at høre kommentarsporet på "Red October")

Men engang imellem kommer der nogle fede kommentarspor... som fx. Black Hawk Down Deluxe edition, hvor der er kommentarspor med fire af de soldater der rent faktisk var med til slaget... genialt kommentarspor... eller Peter Jacksons kommentarspor på LOTR... smukt!
This is not the signature you're looking for. You can go about your business. Move along!
Gravatar

#15 SpielbergFreak 20 år siden

Okay med hensyn til Black Hawk er det en fed idè, har selv R1 deluxe udgaven, det vil jeg da lige tjekke ud.

Hvilken udgave har du?
Gravatar

#16 Hasselguff 20 år siden

Kommentarspor er som sendt fra himlen. Man kan lære mere om film ved at lytte til de forskellige instruktører, end man kan ved at læse det på uni...absolut den bedste feature ved DVD'en (og LD'en før den).
Are you Quilty? No, I'm Spartacus.
Gravatar

#17 Spanner 20 år siden

Jeg køber stort set kun film, hvor der er kommentarspor med. Det er en langt federe måde at få baggrundsviden om en film på end at se en eller anden lam behind-the-scenes pop-produktion
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#18 Patriarch 20 år siden

Det med at det skulle distrahere... øøøh.. ja... man ser jo ikke filmen sådan, for at se filmen så at sige... men for at få indsigt. Jeg lader ofte filmen kører med kommentar spor mens jeg laver noget andet... så skæver jeg til det når jeg kan høre der er noget interessant
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#19 Corgan 20 år siden

Jeg er også temmelig glad for commentary-tracks på DVD'er. Jeg så faktisk LOTR Extended Edition sidste weekend med commentary (actors commentary).
Gravatar

#20 azathoth 20 år siden

#15: Hvilken udgave, jeg er ikke helt med... det er Region 1, 3 disk deluxe udgaven.

#19: LOL ja det er faktisk ret morsomt... "you can't tig on a tag"! ;) Man kan ihvertfald høre at de havde det sjovt under optagelserne.

This is not the signature you're looking for. You can go about your business. Move along!

Skriv ny kommentar: