Filmens kyniske fremtoning kan godt virke frastødende på mange, men for dem, som er villige til at tage på denne mørke, dystre og knusende filmiske odysse, venter der én en ret unik og effektiv oplevelse. Filmens pessimistisk tonede drivkraft leder faktisk ofte tankerne hen på Polanskis store mesterværk “Chinatown”. Alt i alt kan man sige, at som et visuelt “dokument” er “The Pianist” en knusende og uafrystelig triumf, som, bl.a. takket være sit unikke visuelle look, Brodys mageløse præstation og manuskriptets alsidighed, let kvalificerer sig til en nødvendig og uundgåelig biografoplevelse i år. Og det kan godt være, at selve filmen føles overordentligt kold, men den formår ofte at røre, såsom i scenen hvor Szpilman spiller klaver ud i den tomme luft, fordi han ikke kan risikere at spille på et rigtigt klaver, af frygt for at blive hørt og dræbt. Men, som et decideret filmisk værk, har filmen altså visse frustrerende karakteristika, som frarøver den titlen mesterværk.

Klik her for at læse mere om Roman Polanski og hans bitre erfaringer med Hollywood i Ugens filmz.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Corgan 20 år siden

#20:
Jep, det var meget morsomt. Ian McKellen er dog lidt kedelig at høre på, men "hobitterne" er rigtig sjove. Jeg sad dog og ønskede at der var en lille "video-ramme" i hjørnet med video-optagelse af dem der kommenterer. Det kunne være sjovt også at se deres reaktioner.
Lidt ærgeligt at Viggo Mortensen ikke også bidrager til commentary-tracket.
Gravatar

#22 filmz-DiabloRex 20 år siden

Godt nok længe siden jeg har læst en anmeldelse af en film, hvor anmelderen virkelig bruger det danske sprog.


Kudos til hvem anmelderen nu er for en pæn skrevet anmeldelse, der ikke begrænser sig til at bruge de meste simple ord.


Gravatar

#23 The Insider 20 år siden

#22, jamen, mange tak for de rosende ord :-)
War. War never changes.
Gravatar

#24 Skobbolop 20 år siden

jeg må personligt indrømme at jeg er træt at alle de jøder Vs. Nazi film.. det er en udemærket film, men nu ikke en jeg gider at se igen..

*spoiler* Og self. skal der være en masse onde nazister og en enkelt god...åha..spare me

Den en del mere kynisk end andre "holocaust" film (det kommer insider vist også ind på?)
________________________
"I AM MAKING A BIRDHOUSE!"
Gravatar

#25 filmz-splazy 19 år siden

En fantastisk film, som man ikke kan undgår, at blive rørt over. 6/6 mulige herfra... En "must see" !!!

Skriv ny kommentar: