Filmens kyniske fremtoning kan godt virke frastødende på mange, men for dem, som er villige til at tage på denne mørke, dystre og knusende filmiske odysse, venter der én en ret unik og effektiv oplevelse. Filmens pessimistisk tonede drivkraft leder faktisk ofte tankerne hen på Polanskis store mesterværk “Chinatown”. Alt i alt kan man sige, at som et visuelt “dokument” er “The Pianist” en knusende og uafrystelig triumf, som, bl.a. takket være sit unikke visuelle look, Brodys mageløse præstation og manuskriptets alsidighed, let kvalificerer sig til en nødvendig og uundgåelig biografoplevelse i år. Og det kan godt være, at selve filmen føles overordentligt kold, men den formår ofte at røre, såsom i scenen hvor Szpilman spiller klaver ud i den tomme luft, fordi han ikke kan risikere at spille på et rigtigt klaver, af frygt for at blive hørt og dræbt. Men, som et decideret filmisk værk, har filmen altså visse frustrerende karakteristika, som frarøver den titlen mesterværk.

Klik her for at læse mere om Roman Polanski og hans bitre erfaringer med Hollywood i Ugens filmz.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-Elvis-SUN- 20 år siden

Brody (før "The Pianist" blot kendt som "ham med næsen"). Der kom jeg sgu til at grine..

Godt review, jeg er rørende enig!
__________________________________________
...it's chocolate, it's mint ...it's very refreshing!
Gravatar

#2 The Insider 20 år siden

Tak for de rosende ord :-)

Grunden til, at jeg inkluderede den sætning, som du nævner, var, at jeg synes det er interessant (og på en måde morsomt), at Brody er gået fra at være denne relativt ukendte unge mand, som kun få tog virkelig seriøst (og hvor de fleste mennesker, som sagt, blot lagde mærke til hans usædvanlige næse) til at være denne fremragende Oscar-vindende skuespiller.
War. War never changes.
Gravatar

#3 Hasselguff 20 år siden

En fantastisk film. Jeg anser dog på ingen måde "Pianist" for at være hverken "frustrerende" eller "kynisk distancerende". Som mange af Kubricks film undgår den imidlertid at kommentere, og måske vigtigere, at diktere de begivenheder som vi ser på billederne. Sådan noget sætter jeg stor pris på.

Der skal ikke herske tvivl om, at "Schindler's List" er en fantastisk film, dog virker den i kraft af Spielbergs altoverskyggende mainstream touch mere som "popcorns-holocaust" end den forbilledlige realisme, som vi præsenteres for her.
Are you Quilty? No, I'm Spartacus.
Gravatar

#4 The Insider 20 år siden

#3, jeg kan kun erklære mig uenig på begge punkter, men en anmeldelse er jo også, pr. defintion, en subjektiv tilkendegivelse :-)
Jeg sætter dog selvfølgelig også pris på film, hvor ikke alt synes at give sig selv.
War. War never changes.
Gravatar

#5 SpielbergFreak 20 år siden

Apropos Schindler`s List, har nogle hørt om en DVD udgivelse?
Gravatar

#6 Patriarch 20 år siden

Jeg har hørt at vi snakker 2004...

Glæder mig for sindsygt til den!
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#7 Hasselguff 20 år siden

Det sidste jeg har hørt er slut 2003 - but you never know...
Are you Quilty? No, I'm Spartacus.
Gravatar

#8 filmz-vassago 20 år siden

Jeg har også læst at den skulle komme i november eller december.

Der står lidt om den her, men oplysninger er desværre ikke verificerede endnu.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#9 SpielbergFreak 20 år siden

Hvorfor er alle så vilde med kommentarspor på dvd?

Gravatar

#10 azathoth 20 år siden

#8: Spielberg kommentar... I think not... det kan de sgu da skyde en hvid pil efter, for det sker aldrig (Spielberg har adskillige gange udtalt at han ikke vil lave kommentarspor da det fjerner fokus fra filmen, og ikke tillader folk at danne deres egen mening)

Når det er sagt, så synes jeg det er fedt med kommentarspor... oftest fordi man får et indblik ind hvad filmens skabere har tænkt og hvad de vil med filmen... man kommer måske til at tænke over nogle ting man ikke selv havde opdaget.
This is not the signature you're looking for. You can go about your business. Move along!

Skriv ny kommentar: