At instruktøren Peter Webber formår, at få så meget ud af sin debutfilm (han har førhen kun lavet tv og dokumentarfilm) er imponerende. Man kan dog samtidig kritisere ham for, at vægte selve historien så svagt til fordel for dens grandiose billedside. Men hvilke billeder!
#1 filmz-rupert giles 20 år siden
Derudover så glæder jeg mig meget til denne film. Det er længe siden, jeg først hørte om den, så det er herligt, at den endelig har fået premiere.
God anmeldelse!
That'll put marzipan in your pie plate, bingo
#2 Tylerdurden 20 år siden
#3 filmz-Angel Eyes 20 år siden
#4 Tylerdurden 20 år siden
Hendes eneste grav var at det ikke blev en Hollywood produktion, fordi hun mente at det ville ødelægge filmen.
#5 filmz-joliegirl 20 år siden
#2 jeg ville rigtig gerne have været der men kunne desværre ikke... sagde hun ellers noget spændende? desuden har jeg da også allerede DVD'en, købte den i England i sommers ;)
#6 filmz-vassago 20 år siden
#7 filmz-rupert giles 20 år siden
Det er da rigtigt at filmens historie er meget enkel og måske næsten fraværende, men det er nu det tætteste en filmisk oplevelse har nærmet sig oplevelsen af et smukt maleri, der åbner sig for en. Stemningen af undertrykt seksualitet og erotik hænger over det meste af filmen og den er til tider meget erotisk uden nogensinde at anvende hverken nøgenscener eller sex-scener. Det er stemningen. Nuancerne. Og så spiller Scarlett Johansson atter engang fremragende i en næsten tavs rolle. Hun er subtilt udtryksfuld og bærer filmen uden problemer.
That'll put marzipan in your pie plate, bingo
#8 Outbound Sith 20 år siden
Denne her film er en næsten meditativ oplevelse! Når først man har konstateret, at Scarlett ser bedre ud end måske nogensinde før (med "Angelina-trutmund" og nu nøddebrunt hår (WOW!)), så er der bare så meget mere at se på!
Hvis man som jeg er en sucker for gennemført scenografi, så SKAL man se denne film! Omtrent hver anden kamera-indstilling er et helt lille maleri i sig selv. Og selvom lys/skygge-virkningerne er utroligt smukke, så var jeg alligevel mest begejstret for de scener, der - i hvert fald tilsyneladende - kun var oplyst af naturligt lys som fakler og stearinlys. Gav mange mindelser om Kubrick's "Barry Lyndon".
Jeg må også lige nævne farverne. Jeg skal ikke gøre mig til ekspert i Vermeer, men det er utvivlsomt stærkt inspireret af ham, at filmens farver er, som de er. Især står den blå farve ud fra de andre. Jeg tror aldrig, at jeg på film har set en blå farve, der var SÅ blå! Det ser virkelig fantastisk ud! Der har sikkert været en ordentlig omgang "digital grading" inde over, men når bare den teknologi bliver brugt intelligent, så får de ingen problemer emd mig...
Sidst, men ikke mindst, er der musikken, som vel egentlig er meget enkel, men brugen af forskellige instrumenter til at spille stort set det samme stykke musik fungerer virkeligt godt. Helt John Williams-agtigt, måske endda bedre...
PS: Sjældent har jeg set en film, der var så sensuel med kun et minimum af fysisk kontakt mellem personerne!
Fox Mulder
#9 Tylerdurden 20 år siden
Som en lille side note, hvis du tænker på at anskaffe dig musikken så koster den kun 110,- på axelmusic. :-)