“Poltergeist 25th Anniversary: Deluxe Edition” er et kærkomment gensyn med en jubilar, der til stadighed imponerer for sit plot, sine skrækindjagende gys og sine vellavede effekter. Filmen, der desuden er udgivet med ganske fine tekniske faciliteter den høje alder taget i betragtning, afsøger grænserne mellem sandt og falsk og stiller spørgsmål ved – men svarer aldrig på – om der mon er et liv efter døden, om der mon findes spøgelser.
#31 filmz-Le Samouraï 17 år siden
#32 gi-jones 17 år siden
#33 Michael Andersen 17 år siden
#34 gi-jones 17 år siden
#35 filmz-DocDoom 17 år siden
Ja, jeg ser dem også allevegne! ;-)
#36 filmz-DocDoom 16 år siden
Jeg må indrømme, at jeg har endog meget svært ved at genkende anmelderens karakter 6/6. Da den kom frem, var den måske ganske virkningsfuld, og jeg husker den da også tydeligt fra video-premieren, hvor jeg lejede den med nogle kammerater, men i dag virker den flere gange decideret komisk; ikke mindst det store skelethoved, der brøler fra ånde-tunnelen i skabet. Effekten med det flyvende indbo på pigens værelse holder fortsat ganske godt, men deruover er de fleste af effekterne slemt bedagede.
En film, der bærer karakteren 6/6, skal IMO være holdbar også med nutidens briller; et prædikat kun få gamle gysere kan bære (ex. Exorcist, Shining, Omen).
I øvrigt utroligt, som den bærer Spielbergs fingeraftryk. Det er nu ikke negativt ment, den har bare fuldstændigt stemningen fra ET og Close Encounters.
SPØRGSMÅL:
Virker det ikke meget utroværdigt, at familien ikke flytter fra huset øjeblikkeligt, efter at de med stort postyr, besvær og rædsel har hentet datteren ud fra en anden verdenen via en frygtelig ånde-tunnel? Jeg mener; de planlægger at flytte og går i gang med at pakke, men ellers fortsætter de med at hygge sig med karbad, hårfarvning og hyggelig bror/søster-leg på sønnens værelse. Det forekom mig fuldstændigt åndsvagt. Det tager noget af broden af det afsluttende skelet-drama, synes jeg.
Poltergeist bliver ikke en titel, der vil hjemsøge min DVD-samling; og da slet ikke min HD-samling!
3½/6
#37 chandler75 16 år siden
Mht. dit spørgsmål - du har ret. Jeg tror også, man rimelig hurtigt ville have smuttet :)
#38 filmz-DocDoom 16 år siden
Det er klassiske eksempler på på "don't-show-the-monster-mr-director-because-it-looks-crappy"
Og så er der diverse lys-efekter, der nærmest synes tegnet ind på filmen.
#39 thomas040 16 år siden