Oprah har produceret en vitterligt velmenende, ægte og entydigt amerikansk filmoplevelse, der kan være vanskelig at identificere sig med i en verdensdel, hvor vi som minimum ser staten som et nødvendigt onde. Ikke desto mindre er skildringen af en ung piges kamp i et desillusioneret sort Harlem vældig vellykket, og det uagtet, om vi er sorte eller hvide, fra øst eller vest. Lidt mindre Askepot havde gjort “Precious” til en af årets dyrebareste film. Nu er den i stedet endt som en seværdig og solid amerikansk dusinvare.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 sluppermand 14 år siden

#10

Tjah, det vil jeg nu ikke sige. Det har ikke været det bedste år, men jeg har haft rigtig mange gode biograf/dvd oplevelser i 2009. Udover Precious, som jeg rigtig godt kunne lide, kan jeg bl.a. nævne:

UP
The Hurt Locker
A Serious Man
Bad Lieutenant
Watchmen
Up In The Sky
Whatever Works
500 Days of Summer
Antichrist
Thirst
Il Divo
The White Ribbon
Departures
Broken Embraces
I don't love you, but you are the only women for whom I have no contempt.
Gravatar

#12 MMB 14 år siden

#11

Går ud fra du mener Up in the Air?

Det er da bestemt en interessant liste. :)
Gravatar

#13 sluppermand 14 år siden

Foeller (12) skrev:
#11

Går ud fra du mener Up in the Air?

Det er da bestemt en interessant liste. :)


sorry, ja, det var det jeg mente :)
I don't love you, but you are the only women for whom I have no contempt.
Gravatar

#14 filmzkim 14 år siden

#11
Der har da været gode film, bestemt, men jeg synes at nivauet ligger meget lavt.
The Hurt Locker vil jeg umiddelbart sige var den bedste i 09.
Up In The Air synes jeg bestemt ikke var værd og se, og jeg brød mig heller ikke synderligt om A Serious Man. Watchmen var delvis fantastisk, delvis middelmådig.
Sherlock Holmes var også overraskende god.
Der er dog stadig nogle, jeg mangler at se, men jeg tror ikke, det ændrer på noget.
De to bedste film i 09 i følge mig er nok "The Hurt Locker" og "An Education".
Gravatar

#15 Nicki52 14 år siden

Har lige ser Precious og var så rørt under filmen. Men fordi den kun fik mig til at græde én gang, får den kun fem stjerner med giganstisk pil opad. Jeg synes Mo'Nique's karakter som Moderen er meget ondskabsfuld og hun gjorde det godt. Hun irriterere mig bare med hende knævren. Mariah Carey spiller også godt, selvom hun sætter ned hele tiden.

#11
"An Education" har da først premiere i april i år?
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#16 filmz-Bruce 14 år siden

Der er gang i Saul Bass efterligningerne for tiden. Precious plakaten er ovre i Anatomy of a murder varianten.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#17 Mr. Chriss 14 år siden

Var inde og se filmen i går og den var Fantastisk. Syntes at de alle spiller virkelig godt, men isæ'Nique gør det fantastisk. Kan godt lide slutningen, og kan godt lide at selvom den er barsk, er der stadig masser af humor med i den. De glade visioner hun ofte får, kommer på de mest vanvittige tids punkter, men det er faktisk en meget god detalje. Fx

Da Precious får at vide at hun har Aids, kommer der lige efter en glad vision hvor at hun danser rundt :)


Skriv ny kommentar: