Dramaet er grundlæggende solidt skruet sammen, og sikrer en noget nær fuldendt og fortryllende oplevelse. “The Prestige” er, som det vel næsten er sædvane for Nolan, ikke fortalt kronologisk. Heldigvis er det hele tiden til at følge med, selv om filmens didaktik aldrig bliver hverken simpel eller banal. Christopher Nolan har sammen med sin bror, Jonathan, skabt et kompositorisk veltilrettelagt værk, der for i øvrigt understøttes af en sublim billedside men først og fremmest lever højt på handlingen og de dygtigt snedkererede personkarakteristikker. For magien kan man ikke tage fra “The Prestige” og slet ikke det faktum, at man endnu engang må tage hatten af for Christopher Nolan, der allersenest var styrmand på “Batman Begins”. Og nu har han altså gjort det igen. “The Prestige” er et fascinerende kuriosum omhandlende en svunden tid, før billedmediet kom til. Og det fungerer på forbilledlig vis!
#31 filmz-bullettooth 17 år siden
men ud over det så får den 5/6 herfra
#32 blahblah 17 år siden
#31
#33 filmz-karlerminven 17 år siden
Men det her er helt klart en af de bedste film jeg har set i meeeeget lang tid, hvis ikke en af de bedste film jeg nogensinde har set. Kunne simpelthen ikke få nok.. og ærgede mig da filmen sluttede :)
What is a not-joke?
#34 zuve 17 år siden
#35 chuck 17 år siden
#36 frygtl0s 17 år siden
#37 blahblah 17 år siden
#38 chuck 17 år siden
#39 blahblah 17 år siden
#40 filmz-pandora 17 år siden
Og det samme angår Tesla - han ved faktisk ikke helt, hvad det er han bygger - det nævner han gang på gang, når han siger at eksakt videnskab ikke er eksakt, og at han ikke er sikker på, hvad maskinen gør. Det er først, da Algier finder hattene og kattene, at de opdager, at den duplikerer.
Det fortæller mig, at Borden ikke har fået lavet en kopi hos Tesla, og at han ikke kan ane, hvad Algiers maskine gør (hvilket han jo også siger tydeligt i dialogen med Fallon efter han har set showet). De er tvillinger, og de har forberedt dette nummer - og levet deres dobbeltliv - i årevis.
Alt det ovenstående synes jeg, at der er ret evident belæg for at konkludere. Det næste spørgsmål: Hvorfor sendte Borden Algiers til netop Tesla? - er lidt mere ude i gisningerne.
Mit bud er: Borden siger selv, at det var for at få ham langt væk, fint nok. Og da Algiers er klog og kender Borden godt, må Borden vælge en 'lokkedue', som er så overbevisende, at Algiers tager afsted med sikkerhed. Har er Tesla perfekt: De deler facinationen af opfinderen, og Borden har muligvis en gisning om, at Tesla mener, at han KAN lave en teleporter/'forsvindingsmaskine'. Måske har han endda været i kontakt med Tesla om det, det tyder Teslas egne udsagn på i dialogen på terrassen mellem ham og Algier, når han henviser til 'den anden herre'.
Uanset at Tesla bluffer Algiers, så er det tydeligt, at han fra første færd ved, hvad det er for en slags maskine, Algiers vil have. Det tyder på, at en anden har eftersprugt den før, vs. Borden.
Så det faktum, at Tesla faktisk laver en maskine, som gør Algiers overlegen, er et af den slag skæbne-slag, som en gotisk narrativ kan tillade sig - plus at det er understøttet af, at Tesla trods sin manglende videnskabelige anerkendelse er en geni-figur, og ikke en Hr. Hvem-som-helst.
Alt i alt synes jeg, det hænger fint sammen. Også maskinen. Den er ikke overnaturlig mere end lynet var, da vi ikke havde andre ord for det end Thors vrede. Kloning on-the-spot er en videnskab, som vi ikke mestrer endnu, men som vi jo er meget tæt på efterhånden. Der foregribes bare, med geniet som helligende redskab, ligesom da Hergé sendte Tintin til månen i Tournesols raket. Det er helt okay med mig.
Jeg ku' godt lide filmen.
[Spoiler indsat af admin.]