“Prinsesse Mononoke” har tidligere kunnet anskaffes på dvd fra udlandet, men at se den på det store lærred, hvor dens fabelagtige tegninger for alvor kan komme til sin ret, er ikke desto mindre en overvældende oplevelse. Den danske distributør Camera Film har valgt ikke at lave dansk tale til filmen, formodentlig fordi dens indimellem ganske voldsomme og komplekse natur alligevel ville skræmme de mindste, og medierådet har da også vurderet den til 11 år. Det er måske godt det samme, for det er fristende at tro, at værket muligvis fungerer bedre på japansk, hvor den fremmedartede natur bliver en del af ens fascination. Det er et fantastisk, medrivende og rørende eventyr, der udspiller sig her – fuldt ud på niveau med klassikere som “Pinocchio”, “Snehvide og syv små dværge” og Miyazakis egen “Chihiro og heksene”. Ligesom Ashitakas forgiftning sniger filmen sig i blodet og overdøver sanserne, men i modsætning til hans besættelse er det bestemt ikke en forbandelse, man nogensinde ønsker at blive kureret for.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Eraserhead 13 år siden

Super anmeldelse. Kunne ikke have sagt det bedre selv. Den film var så fed. Glæder mig til at se den igen. Synes det er Miyazakis bedste og det siger ikke så lidt.
Gravatar

#12 evermind 13 år siden

Også enig med anmeldelsen. Akira og denne er mine tegnefilmsfavoritter.
"nå jeg er i biffen så er der alt tid en der skal sparke i det sæd jeg sidder i"

Skriv ny kommentar: