Prinsesse Mononoke
Udgivet 27. okt 2010 | Af: Benway | Set i biografen
At overvære en Hayao Miyazaki-film er lidt som at tage sine første skridt ind i en ny og anderledes verden, hvor alting har sin egen svært gennemskuelige logik, og hvor det mystiske lurer i selv det kølige græs, som man betræder.
Filmen starter næsten uden varsel, da et uhyrligt og forbandet væsen angriber en landsby. Det standses af den unge kriger Ashitaka, der nedlægger bæstet, men som samtidig inficeres af væsnets forbandelse. Ashitakas højre arm får enorm styrke – i en særlig sorthumoristisk sekvens skyder han en pil så stærkt, at den hugger begge arme af en mand – men samtidig vil forbandelsen på sigt tage livet af ham. Ashitaka drager østpå for at finde en kur, men rodes ind i en drabelig konflikt mellem en lille mineby med store ambitioner og de levende væsner i skoven, der med næb og klør forsøger at standse menneskernes ødelæggende fremfærd.
Filmens fantastiske visuelle side er totalt tryllebindende. I en tid, hvor CGI-animation er normen, er de håndtegnede billeder ganske vist mindre glatte, men de har en sjæl, magi og hittepåsomhed, som de fleste computerskabte animationsfilm end ikke kommer i nærheden af. Miyazakis særlige evne til at skabe væsner, der balancerer mellem det groteske og det uimodståeligt nuttede, gennemsyrer filmen, men ligeså gør hans humanistiske syn. Historien undgår konsekvent at anlægge et sort-hvidt syn på sine figurer. De hjælpsomme dyr bliver til drabelige fjender under de rette omstændigheder, og selv de værste skurke viser sig at have sympatiske sider.
“Prinsesse Mononoke” har tidligere kunnet anskaffes på dvd fra udlandet, men at se den på det store lærred, hvor dens fabelagtige tegninger for alvor kan komme til sin ret, er ikke desto mindre en overvældende oplevelse. Den danske distributør Camera Film har valgt ikke at lave dansk tale til filmen, formodentlig fordi dens indimellem ganske voldsomme og komplekse natur alligevel ville skræmme de mindste, og medierådet har da også vurderet den til 11 år. Det er måske godt det samme, for det er fristende at tro, at værket muligvis fungerer bedre på japansk, hvor den fremmedartede natur bliver en del af ens fascination. Det er et fantastisk, medrivende og rørende eventyr, der udspiller sig her – fuldt ud på niveau med klassikere som “Pinocchio”, “Snehvide og syv små dværge” og Miyazakis egen “Chihiro og heksene”. Ligesom Ashitakas forgiftning sniger filmen sig i blodet og overdøver sanserne, men i modsætning til hans besættelse er det bestemt ikke en forbandelse, man nogensinde ønsker at blive kureret for.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet