“Prinsesse Mononoke” har tidligere kunnet anskaffes på dvd fra udlandet, men at se den på det store lærred, hvor dens fabelagtige tegninger for alvor kan komme til sin ret, er ikke desto mindre en overvældende oplevelse. Den danske distributør Camera Film har valgt ikke at lave dansk tale til filmen, formodentlig fordi dens indimellem ganske voldsomme og komplekse natur alligevel ville skræmme de mindste, og medierådet har da også vurderet den til 11 år. Det er måske godt det samme, for det er fristende at tro, at værket muligvis fungerer bedre på japansk, hvor den fremmedartede natur bliver en del af ens fascination. Det er et fantastisk, medrivende og rørende eventyr, der udspiller sig her – fuldt ud på niveau med klassikere som “Pinocchio”, “Snehvide og syv små dværge” og Miyazakis egen “Chihiro og heksene”. Ligesom Ashitakas forgiftning sniger filmen sig i blodet og overdøver sanserne, men i modsætning til hans besættelse er det bestemt ikke en forbandelse, man nogensinde ønsker at blive kureret for.
#1 Lord Beef Jerky 14 år siden
#2 Skeloboy 14 år siden
Min Nabo Totoro(9/10) og Nausicaa, Valley of the Wind(8/10) skal helt sikkert også fremhæves, mens Laputa, Castle in the Sky(7/10), Howls Moving Castle(7/10) helt sikkert også kan købes, men de er lige en anelse for rodet. Kiki's Delivery Service(6/10) og Porco Rosso(6/10) er også ganske fornøjelige, men ikke helt på niveau med de andre.
Og fordi Ponyo on the Cliff er den eneste film, jeg mangler i Studio Ghibli Collection, har jeg lige bestilt den...:)
#3 duuk74 14 år siden
Vidst på tide snart at se den igen :)
#4 tiany 14 år siden
#5 PJP 14 år siden
#6 sluppermand 14 år siden
#7 neran 14 år siden
#8 Nukleon 14 år siden
#9 Coffey Mug 14 år siden
Tak til Benway for at for en fed anmeldelse og at minde mig om de fedeste tegnefilm der findes :D
#10 Morpheus 14 år siden
Så faktisk filmen på engelsk første gang, hvor den også er rigtig rigtig god og Billi Bob Thornton leverer en rigtig god stemme til en af karaktererne.
Nu vi snakker om andre stemmer er Preben Christensen intet mindre end genial som Calcifer i Howls Moving Castle!
Nu venter jeg bare i spænding på om de ikke snart kommer på dansk bluray! Der skal være danske stemmer, de små man får engang skal helt sikkert vokse op med de film.