Til trods for at jeg var fanget og følte mig indespærret af “Prisoners”, så efterlod filmen mig ikke passiv. Langt fra. Den satte modsatrettede dilemmatanker i gang om forbrydelse, straf og hævn – hvordan ville jeg selv handle? Håber aldrig, jeg finder ud af det, men det var en klaustrofobisk medrivende oplevelse at følge, hvordan Keller Dover håndterede at blive sat over for et problem, han nok ikke burde have handlet på.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Morten Vejlgaard Just 10 år siden

#10

Med den slags kommentarer, så er det langt lettere at fortsætte sit arbejde. Tak.
Gravatar

#12 wimmie 10 år siden

Helt enig i anmeldelsen - barsk og intens film. Aldrig har jeg set en film hvor folk i biografen har været helt tavse da rulleteksterne startede...
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#13 elwood 10 år siden

Vi snakkede nu livligt da den var slut, mest over slutningen, jeg var glad for den endte på den måde, bare ikke måden det blev eksekveret på.

Med hensyn til Tavshed, så har jeg kun oplevet det en gang Der Untergang.

Men så igen det er jo også starten og midten som er det bedste syens jeg, hekle aspektet med familien, og frustrationerne.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#14 wimmie 10 år siden

#13

Vil du ikke uddybe dét med slutningen (i spoiler-mode naturligvis ;) )? For der er nogle ting jeg synes virkede lidt mærkeligt -bl.a. synes jeg at
pigerne virkede i ret god fatning i forhold til hvad de har været igennem og jeg savnede lidt mere realisme omkring de traumer de har været igennem.
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”
Gravatar

#15 elwood 10 år siden

#14

Det jeg mente var egentlig blot.

Jeg er glad for de ikke laver den klassiske hollywood slutning, hvor man ser han blir reddet, men de lige gir uvisheden omkring det.

Og så ja synes jeg skurken var lidt en got ya! type, når vi ser sønnen tidligere, self. er der hans kryptiske snak, men vi ser også lige at han stranguler hunden i halsbåndet, skal det ses som blot en naturlig del af hans psyke, eller er det kun med for at sku vildlede os?

Men når jeg tænker over det, er det med at tingene ikke ender hel godt, så ikke ved og være den klassiske hollywood slutning :) da den er brugt så mange gange snart.


De andre ting er først efterfølgende jeg har tænkt på, lige da jeg så filmen var det de andre ting her som gik mig lidt på.
J. J: "This is one of my Favorite shots."
Tom Cruise: "I just love this scene, and the set"
Gravatar

#16 BN 9 år siden

Et intenst og knugende drama om alle forældres mareridt. Det er en film, der er dejligt fri for Hollywood-klichéer, og som i forbindelse med sin plotudvikling i stedet afspejler virkelighedens blanding af held/uheld og tilfældigheder, som jo er det, der former ethvert menneskes liv. Her er ingen helte, men kun fejlfrie (og til tider svage) mennesker. Filmen er mørk og dyster, svarende til hvor mørkt et kapitel i éns liv det må være at opleve noget så grusomt som at éns børn bliver bortført af galninge og gå og frygte for, at de er blevet misbrugt seksuelt eller myrdet eller begge dele.

Hugh Jackman leverer en af sine hidtil bedste præstationer roller, og det samme gør Jake Gyllenhaal, hvis rolle her - sammen med temaet "en tilsyneladende uopklarlig forbrydelse" - godt kan give én associationer til 'Zodiac'. Jeg følte mig faktisk mere fanget af 'Prisoners' end af 'Zodiac', som ellers også er en fremragende film. Men det kan jeg bedre vurdere endeligt om et halvt til et helt år, når jeg har genset begge film.

8-9/10
"The feel of the experience is the important thing, not the ability to verbalize or analyze it." (Stanley Kubrick)
Gravatar

#17 Ispep 9 år siden

#16

Den har nogle fine kvaliteter. Om end har den ikke rigtigt bidt sig nok fast hos mig til at score mere end en 8'er. Jeg mener dog ikke den er i nærheden af Zodiac, som jeg rater 10/10.
Gravatar

#18 wimmie 9 år siden

BN (16) skrev:
Et intenst og knugende drama om alle forældres mareridt. Det er en film, der er dejligt fri for Hollywood-klichéer, og som i forbindelse med sin plotudvikling i stedet afspejler virkelighedens blanding af held/uheld og tilfældigheder, som jo er det, der former ethvert menneskes liv. Her er ingen helte, men kun fejlfrie (og til tider svage) mennesker. Filmen er mørk og dyster, svarende til hvor mørkt et kapitel i éns liv det må være at opleve noget så grusomt som at éns børn bliver bortført af galninge og gå og frygte for, at de er blevet misbrugt seksuelt eller myrdet eller begge dele.

Hugh Jackman leverer en af sine hidtil bedste præstationer roller, og det samme gør Jake Gyllenhaal, hvis rolle her - sammen med temaet "en tilsyneladende uopklarlig forbrydelse" - godt kan give én associationer til 'Zodiac'. Jeg følte mig faktisk mere fanget af 'Prisoners' end af 'Zodiac', som ellers også er en fremragende film. Men det kan jeg bedre vurdere endeligt om et halvt til et helt år, når jeg har genset begge film.

8-9/10


Enig!
"he won the Nobel Prize for inventing the artificial appendix.”

Skriv ny kommentar: