Det er Darwins lov om at være stærkest eller kunne tilpasse sig, der gælder i dette stykke fængslende filmkunst. Umiddelbart er det blot en stringent velfortalt fængselshistorie, men inde bag tremmerne gemmer, der sig et væld af veje for fortolkning og fordybelse. Der er spørgsmål om hierarki, integration, miljø og arv, og det er alt sammen serveret i lækkert kornede billeder, der afliver alle fordomme om badeferie i danske fængsler, men derimod cementerer tesen om den evige forbryderfabrik. Makkerparret Lindholm og Noer har med “R” ganske givet skabt et kanoniseret nedslag i den danske filmhistorie.
#1 frankdrebin 14 år siden
Sjovt som man kan blive overrasket nogle gange.. Da jeg først hørte om den her film, tænkte jeg det ville blive endnu en dansk stinker.. Men anmelderne ser ud til at være enige, at dette er et mesterværk.. Så den skal hvert fald ses! OG hvis ikke for interessen, så fordi den er optaget i Horsens, da jeg selv har boet der :)
#2 Skeloboy 14 år siden
Allerede ved hans to dokumentarfilm, Vesterbro og De Vilde Hjerter, viste han, at han bestemt er en mand, man skal holde øje med.
Men det lyder satme som en god film.
#3 chandler75 14 år siden
#4 DJAS 14 år siden
Du mangler vel ordet "statsfængsel" efter Horsens ? :)
#5 Twister 14 år siden
#6 frankdrebin 14 år siden
#7 MOVIE1000 14 år siden
#8 Patriarch 14 år siden
#9 Geekalot 14 år siden
#10 aero 14 år siden