Den New York-baserede filminstruktør Jonathan Demme er mest kendt for sin lange række af musikvideoproduktioner og enkelte hit på spillefilmsfronten, hvor “Ondskabens øjne” formentligt stadig er den største. Det kan derfor overraske, at samme instruktør står bag et så gennemført og velorkestreret mesterværk som “Rachel Getting Married”, der – uden at have slået større brød op – er en rejse ind i den dysfunktionelle families psykiske deroute. Det er både frastødende og fascinerende, men først og fremmest er det årets uden tvivl stærkeste og mest vedkommende film.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 pulse83 14 år siden

En ganske god film med glimrende skuespil, men simpelthen med for meget fyld. Den kunne snildt have været 15-20 min. kortere, uden at det ville gøre noget. Havde den været mere tæt klippet, havde den været mesterlig. Nu er den bare god. 5/6
Excuse me, Flo!
Gravatar

#2 Outbound Sith 14 år siden

Okay, bryllupsscenen er måske lige en anelse for lang, men det er mig stadig en gåde, hvordan denne film driblede forbi de danske biffer. Den er fremragende!
"Let's just say I wanna believe."
Fox Mulder
Gravatar

#3 Spanner 14 år siden

Rigtig god film. Anne Hathaway er virkelig stærk i hovedrollen. Hendes oscarnominering var yderst velfortjent.
"You fuhl no man can kil me die no ay not man" - Erlingur666
"Do not talk to me about pork when we have a crisis on my hands!!" - Producerem
Gravatar

#4 RasmusFL 14 år siden

Enig med anmeldelsen, selvom det bliver 5 gigantiske stjerner herfra. Dybt uafrysteligt og påtrængende familiedrama, realistisk og medrivende som få. Ifølge mig en af årets absolut bedste film, sammen med 'Synecdoche, New York'. 'The Wrestler', 'Coraline', 'Man on Wire' og 'Watchmen'.
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"
Gravatar

#5 McPeter 14 år siden

Fuldstændigt gået forbi min opmærksomhed. Kunne være man skulle give den en chance...
Mit film site: http://www.filmtips.dk/
Gravatar

#6 filmz-jonasgr 14 år siden

Ja jeg deler ikke helt begejstringen. Anne Hathaway spiller ganske godt, men ellers er filmen på det jævne. Det er sgu et stykke tid siden jeg har set den så kan faktisk ikke huske alle detaljerne, men den føltes noget langtrukkende til tider. Der er for meget fyld, alt det med forberedelserene og valg af sang etc. synes jeg simpelthen ikke var interessant. Jeg har også et problem med den Dogmeagtige teknik Demme har benyttet sig af. I det hele taget føles filmen ikke så godt instrueret. Der er scener som er virkelig rørende som så kører i alt for lang tid og kører ud i en anden scene med et andet indhold. En dygtig instruktør ville vælge det der var vigtigt for historien og så simpelthen klippe det andet ud. Det bliver sådan et sært mix og virker rodet.

Jeg mener også at huske at de bruge usandsynlig meget tid på dansescenen og på talerne. Nogle gange savner jeg at han slår skarpt igennem og klipper scenerne før de bliver for langtrukne og ligegyldige.

Men med det sagt, så spiller Anne Hathaway fremragende og det er i hvert fald oscarmateriale. Resten gør det faktisk også rigtig godt. Og selve kernen historien er ganske interessant og rørende. Desværre bliver det forpurret af dårlig instruktion.

6/10
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#7 Wrangque 14 år siden

Jeg syntes ikke bryllups scenerne er for lange, jeg nød at være med til fest og tog migselv i at føle mig som en del af denne vidunderlig farverige familie :D Jeg nikkede anerkendende til anekdoter og lo med på indforståede jokes. Fortæl mig at i ikke havde lyst til at danse med da festen rigtig tager til? :)

Syntes faktisk bryllups scenerne var højdepunktet (sammen med fantastisk skuespil fra Hathaway, DeWitt og ikke mindst Bill Irwin! Hvorfor kendte jeg ikke til denne mand før? Hold op han er god!), selve historien er jo ikke videre original.

Den får en stor 5'er herfra!
Gravatar

#8 filmz-jonasgr 14 år siden

Jeg fandt i hvert fald ud af hvorfor det er jeg ikke bryder mig om bryllupper :)
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"
Gravatar

#9 misuma 14 år siden

Er lige erhvervet for en halvtreller. Bliver spændende.
Redrum Redrum Red...Rum Red...what?
Gravatar

#10 RasmusFL 14 år siden

#7: Ja, Bill Irwin er absolut fantastisk og blev overset ved oscar-showet.
Pvt. Witt: "You ever get lonely, sergent?" Sgt. Welsh: "Only around people"

Skriv ny kommentar: