Der er snart ikke tal på, hvor mange gange de tre “Ringenes herre”-film er blevet (gen)udgivet i forskellige versioner. Denne gang er årsagen så, at filmene nu kan fås på Blu-ray. Men når alt kommer til alt, er der ikke så meget nyt at komme efter. Med det sagt er nærværende eventyr en fryd for sanserne og en udfordring for den menneskelige indsigt. Filmene er i sig selv unikke mesterværker, men det til trods er der ikke noget, som gør lige præcis denne udgivelse til noget særligt i forhold til de foregående af slagsen.

Læs også Filmz-artiklen: Fantastiske fortællinger – Eventyrfilm.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Collateral 13 år siden

#9: Det var vidst dem jeg kom til at kalde definitive edition.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#12 filmz-Bruce 13 år siden

Nej tak. Fellowship ligner lort, så jeg passer.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#13 fasslars 13 år siden

En lille tanke: Hvis denne udgivelse på Blu-ray ikke sælger så godt, kunne filmselskabet så finde på at skrotte ud udgivelsen af Extended Edition?
Gravatar

#14 Collateral 13 år siden

#13: Så bliver der oprør i gaderne! Flammer vil opsluge civilisationen som vi kender den, og tilbage vil kun være kravet om EE på BD!

...eller jeg bliver i hvert fald virkelig vred.
"You can't please everybody. In fact sometimes I don't please anybody" - Oliver Stone
Gravatar

#15 nygaardpetersen 13 år siden

Fin anmeldelse... Jeg hører dog til en af dem som ikke kunne vente på EE-versionerne og derfor købt denne boks. Jeg har genset dem og er yderst tilfreds med kvaliteten, men glæder mig dog til at kunne se EE-versionerne i BD.
Gravatar

#16 filmz-Claudius 13 år siden

Det sjove ved denne blu-ray udgivelse er, at diverse fans åbenbart var så fortørnede over, at New Line gentager deres bedrift med den nedskårne biografversion først og den udvidede senere, at de mange fans gik online og skrev over 3000 elendige anmeldelser på Amazon.com, hvor de kun gav en stjerne. Det kan man da kalde folkets røst i web 2.0.

Det sjoveste var så den svada, det derefter medførte på Hollywood.com. Prøv selv at læse, hvordan skribenten her nedsabler de mange fans, som han hånligt kalder geeks. Personligt synes jeg, han skyder sig selv lidt i foden. Han lyder mere vred, end han beskylder de skuffede fans for at være, og jeg fik næsten lyst til selv at skrive en anmeldelse på én stjerne, efter at have læst hans svada.
http://www.newsweek.com/2010/04/30/why-i-hate-3-d-and-you-should-too.html
Gravatar

#17 filmz-Bruce 13 år siden

#16 Uanset jeg er enig i, at jeg overhovedet ikke vil røre ved theatrical versionerne, nu jeg har set EE'erne, så vil jeg dog også mene der er lige lovlig meget pedanteri i situationen. Utilfredshed kan vises på mange måder og jo, det er da en effektiv måde, for mange ser jo netop på Amazon. Jo, jeg var også skuffet over ikke at få EE'erne tilbudt. Men dette er business og hvis man kan malke en ko to gange, hvorfor så kun malke den én? Det er et produkt man har skabt og man skal have så mange penge i kassen som muligt, bl.a. for at kunne produktudvikle eller betale regninger. Blu-ray er muligvis sidste forbruger format, fordi 1080p er rigeligt, så pengene skal presses ud nu. New Line blev overtaget af Warner og de spiller blot spillet.

At så udgivelsen er noget lort for Fellowships vedkommende, betyder så nok blot at endnu flere vil købe EE'erne, hvis altså disse bliver laver ordentligt og det betyder også, at det er særdeles let for mig, at være ligeglad med denne udgivelse, fordi det simpelthen ikke er godt nok.
Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140
Gravatar

#18 filmz-Claudius 13 år siden

Bruce (17) skrev:
så vil jeg dog også mene der er lige lovlig meget pedanteri i situationen. Utilfredshed kan vises på mange måder og jo, det er da en effektiv måde, for mange ser jo netop på Amazon. Jo, jeg var også skuffet over ikke at få EE'erne tilbudt. Men dette er business og hvis man kan malke en ko to gange, hvorfor så kun malke den én? Det er et produkt man har skabt og man skal have så mange penge i kassen som muligt


Men de mange én-stjerne anmeldelser er da netop et udtryk for, at man ikke kan malke koen to gange (eller fire, når vi nu husker på, at de allerede har været ude på dvd i årevis). Anmeldelserne på amazon er da netop et udtryk for, at kunden fortæller New Line, at den går bare ikke.

De her film er alle godt syv år gamle. De har tjent de penge, de skulle allerede. New Line har tjent styrtende. At drive rovdrift på blu-ray er ikke god stil. Havde det været et ærligt valg, så tror jeg folk havde reageret anderledes - altså hvis biograf-udgaverne og de udvidede udgaver var udkommet samtidig med de udvidede til en lidt højere pris.

Jeg kan i hvert fald slet ikke se noget legitimt argument overhovedet for ikke at udgive EE samtidig. Den eneste grund synes at bevidst bondefangeri og håb om dobbelt (eller fire-dobbelt) indtægt. At New Line får sat stolen for døren for deres kyniske, profithungrende forsøg på at rive de sidste kroner op af folks lommer er helt fint i min bog. Jeg synes altid, jeg hører selskaberne sige, at "sådan er markedet" eller "vi tager den pris, markedet kan bære". Nå, men så må de også pænt værsgo æde den bitre smag, når markedet går dem imod. Her har Markedet talt og sagt, at det her er ikke i orden. Markedet har erindret New Line om, at kunden altid har ret. Og jeg gider da slet ikke høre en klynker som ham fra Hollywood.com tage New Lines profitrytteri i forsvar. Jeg synes, deres forsøg på at tage sig dobbeltbetalt for dvd'erne var skamløst nok.
http://www.newsweek.com/2010/04/30/why-i-hate-3-d-and-you-should-too.html
Gravatar

#19 Highland Park 13 år siden

Bruce (17) skrev:
Blu-ray er muligvis sidste forbruger format...
That'll be the day...
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#20 filmz-Bruce 13 år siden

#18 Jeg er ikke enig i, at "den ikke går" og heller ikke at "de har tjent de penge de har". I et kapitalistisk samfund drejer det sig om at tjene penge på sine varer. Hvis man skulle vælge mellem at tjene 3-400 mio. ved at smid en film ud i to versioner med 1-2 års mellemrum eller gøre filmfans glade, så gjorde jeg også førstnævnte til hver en tid. Det ville spytte penge i kassen til at kunne lave nye film og hvis man er på børsen, har man også et ansvar for sine investorer mht. indtjening. Det er ikke velgørenhed, men business. Legitimt? Jeg kan slet ikke se, hvorfor det ikke skulle være legitimt. Det overholder alle principper i den mekanisme, som styrer udbud og efterspørgsel i vore samfund, grundstenen i et kapitalistisk samfund.

Så kan man være nok så sur som forbruger, men man kan jo blot lade være og købe. Det er den ultimative forbrugerrettighed. INGEN har påduttet nogen, at man SKAL købe og det er ikke en gudsgiven ret, at have tilgang til en virksomheds produkt i den form man selv ønsker, på det tidspunkt man ønsker.

Er forbrugerne sure, utilfredse etc, så lad være og køb, lav facebook grupper og gør hvad man vil med forbrugervåbenet for at udtrykke sin utilfredshed.

Selvfølgelig kan man malke koen to eller tre gange. Der skal blot være nok forbrugere tilstede, som gerne vil malkes. Det er ikke en forbrydelse. Hvis nu ingen forbrugere købte, så ville det sende et kraftigt signal, men muligheden er der jo også, at mange af dem som køber nu, faktisk kan lide theatrical versionen.

Wishlist hos Axelmusic: http://www.axelmusic.com/wishlist.php?uid=11140

Skriv ny kommentar: