Gennem klip fra “Ondskabens hotel” fører “Room 237” en troværdig, visuel bevisførelse for, at Kubrick var filmbranchen og sit publikum langt overlegen, når det kommer til det filmiske sprog. En oplysende, opbrydende og opløftende hyldest til en af filmhistoriens mest geniale personligheder. Dog går nogle af fortolkningerne lige til grænsen, og de kunne måske være afløst af andre og mere overbevisende teorier. Er man dedikeret fan, vil man formentlig kende mange af de teorier, filmen gennemgår, og måske synes, at der mangler nogle af de mest væsentlige – men er man filminteresseret generelt, vil filmen åbne en dør til en helt ny verden.

“Room 237” får pertentligt indført sit publikum i, hvordan Kubrick overlod intet til tilfældighederne, når han lavede film. Men spørgsmålet om, hvor meget der bevidst er indsat af Kubrick, ja, det giver blot anledning til endnu flere gisninger.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 MOVIE1000 11 år siden

Den skal da ejes.
The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#2 Patriarch 11 år siden

Jeg forestiller mig at jeg vil små-smile af meget af de fantasifulde fortolkninger - men være kampunderholdt.
“Extraordinary claims require extraordinary evidence.”
Gravatar

#3 Steffan Rasmussen 11 år siden

MOVIE1000 (1) skrev:
Den skal da ejes.


Film skal ses i biografen :-)
No matter how old you are, no matter how badass you think you are, if a toddler hands you their ringing toy phone ... You answer it.
Gravatar

#4 MOVIE1000 11 år siden

Steffan Rasmussen (3) skrev:
Film skal ses i hjemme-biografen :-)




The earth is not a cold dead place, this is not a cold dead place.
Gravatar

#5 BN 11 år siden

MOVIE1000 (1) skrev:
Den skal da ej ejes.


Fixed.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/
Gravatar

#6 Richard Burton 11 år siden

På et sølvlærred placeret ude i siden af salen.
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#7 Highland Park 11 år siden

Patriarch (2) skrev:
Jeg forestiller mig at jeg vil små-smile af meget af de fantasifulde fortolkninger - men være kampunderholdt.
Du kan evt. starte med at læse disse to artikler:
"'The Shinings' hemmeligheder"
&
"Cracking the Code in ‘Heeere’s Johnny!’"

Fra sidstnævnte artikels kommentarsektion:
http://www.nytimes.com/2012/01/29/movies/room-237-documentary-with-theories-about-the-shining.html?comments#permid=68 skrev:
Steve Schechter Hong Kong

Okay, for anyone who reads through this many comments ... From 1977 through 1980, I worked for Bob Gaffney. Gaffney was an associate of Kubrick's from the early 60s onwards, including being the producer of the never-finished Napoleon.

Kubrick called Gaffney frequently when I worked there and when he was working on The Shining.

According to Gaffney, Kubrick told him that he picked The Shining because he needed a surefire box office success following Barry Lyndon, otherwise he might lose the degree of creative control he had for so many years. He felt that picking a Stephen King book would give him that success. I was told that Kubrick absolutely hated the book.

In particular, given the technology at the time, Kubrick felt that if he filmed the ending as written, the audience would leave the theater laughing. Everyone in Gaffney's office was asked to contribute ideas on a new ending.

Anyway, he may well have had some deeper agenda or subtext in mind. All I know is that he was consciously looking for a hit.
... as surely as there's a mouse behind your ear.
Gravatar

#8 Steffan Rasmussen 11 år siden

Richard Burton (6) skrev:
På et sølvlærred placeret ude i siden af salen.


I midten på en buet lærred
No matter how old you are, no matter how badass you think you are, if a toddler hands you their ringing toy phone ... You answer it.
Gravatar

#9 Wangsgaard 11 år siden

Ganske spændende film men nogen af teorierne er simpelhen så langt ude at man trækker lidt på smilebåndet :)
http://c.mymovies.dk/wangsgaard/group:owned
Gravatar

#10 Zombi 11 år siden

Så skal den ses i aften. :)

Skriv ny kommentar: