Room 237
Udgivet 15. nov 2012 | Af: KatjaBrandt | Set i biografen
”Please do not disturb.” Sådan skal beskeden lyde på det skilt, der fremover vil hænge på døren, når jeg med store øjne og uden at blinke genser Stanley Kubricks enigmatiske filmatisering af Stephen King-romanen “Ondskabens hotel”. Og det er ikke, fordi filmen om det øde, hjemsøgte hotel, der gradvist driver en familiefar til vanvid, skræmmer mig fra vid og sans. Nej, skiltet skal hænge på min dør, fordi Rodney Aschers dokumentar, “Room 237”, giver en begrundet og fascinerende indsigt i, hvordan intet er, som det ser ud til at være i “Ondskabens hotel”. Kubrick har nemlig ikke bare lavet en gyserfilm. Han har lavet et mesterværk. Og “Room 237” illustrerer med stor succes hvordan.
Hvad mener du for eksempel om, at “Ondskabens hotel” i virkeligheden er en allegori for menneskehedens ondskab, om holocaust og vesterlændingenes brutale mord på Amerikas indfødte indianere? Og/eller at Kubrick faktisk afslører, at han spillede en central rolle i amerikanernes (åbenbare?) forfalskning af månelandingen tilbage i 1969? Eller hvad mener du om, at Kubrick fortæller alle disse historier og mange flere via tilsigtede kontinuitetsfejl, omhyggelig scenografi og stilistiske afvigelser fra Stephen Kings oprindelige historie? Ja, jeg synes i hvert fald, det er fascinerende og spændende.
For eksempel har Kubrick foretaget et par kunstneriske friheder omkring den røde folkevognsboble, der er Jacks køretøj i Kings roman . Den ligger nemlig knust under en lastbil i Kubricks film, hvori Jack i øvrigt i stedet kører rundt i en gul folkevognsboble – og det giver i filmen en anledning til at tro, at Kubrick slet ikke agtede at filmatisere Kings roman, men i stedet ville lægge ledetråde ud til en helt anden film inden for Kings rammer? Måske. I hvert fald giver det nyt liv til det, Hallorans siger til lille Danny om hans synske evner den første dag, familien ankommer til hotellet: ”Well, maybe things that happened leave other kinds of traces behind. Not things that anyone can notice, but things that people who shine can see. Just like they can see things that haven’t happened yet. Well, sometimes they can see things that happened a long time ago…”
Gennem klip fra “Ondskabens hotel” fører “Room 237” en troværdig, visuel bevisførelse for, at Kubrick var filmbranchen og sit publikum langt overlegen, når det kommer til det filmiske sprog. En oplysende, opbrydende og opløftende hyldest til en af filmhistoriens mest geniale personligheder. Dog går nogle af fortolkningerne lige til grænsen, og de kunne måske være afløst af andre og mere overbevisende teorier. Er man dedikeret fan, vil man formentlig kende mange af de teorier, filmen gennemgår, og måske synes, at der mangler nogle af de mest væsentlige – men er man filminteresseret generelt, vil filmen åbne en dør til en helt ny verden.
“Room 237” får pertentligt indført sit publikum i, hvordan Kubrick overlod intet til tilfældighederne, når han lavede film. Men spørgsmålet om, hvor meget der bevidst er indsat af Kubrick, ja, det giver blot anledning til endnu flere gisninger.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet