“Saving Private Ryan” er desværre ikke så helstøbt en krigsfilm, som den kunne have været. Historiens lidt konventionelle midterdel skuffer efter filmens fantastiske start, men slutningen er eminent, og både Steven Spielberg og instruktørens kollegaer foran og bag kameraet leverer en noget nær upåklagelig, kollektiv indsats. Diskens ekstramateriale er velproduceret og informativt, og AV-præsentationen er en åbenbaring. Alene kvaliteten af skivens transfer og lydspor gør udgivelsen til et must.
#21 Hr. Nielsen 11 år siden
Det er så stadig en anden film og noget jeg kritiserede dengang du elskede det?
Hvorfor skulle han det da? Hvad har han besvaret, i forhold til hvilken spørgsmål mener du? Spielberg er en fortæller, på godt og ondt. Så jeg har en anelse om hvor du vil hen, men uden at jeg ved hvorfor?
Og det er automatisk en dårlig ting? Og igen, hvad er din pointe?
Og fordi de er amerikanere, må man ikke holde med dem? Jeg ser dem så pudsigt nok bare som mennesker, uanset nationalitet og nu handler den tilfældigvis om denne gruppe, så er det klart man føler mest for dem, andet ville være underligt. De er dog hverken værre eller bedre end andre ganske normale mennesker i krig tror jeg. Det med tyskeren du brokker dig over forstår jeg ikke. Du får serveret et realistisk scenarie og finder afviser det. Hvorfor? Jeg ser så ikke tyskeren som en dumt svin blot, men som et menneske i krig. I øvrigt findes der dumme svin i den virkelige verden også. Dumme svin er dog ikke nødvendigvis dumme svin hele tiden, heller ikke på film, selv om du måske helst så det sådan. Manden er jo i krig!
Så alle de kommentarer du får, går ikke på det du skriver, men noget ganske andet? Pudsigt, det er altså dit jeg spørger ind til:)
Det må være det dine øjne ser. Jeg ser ikke dette så ensidigt, andet end at det igen er klart, man føler med de mennesker man følger. Nu handler mange film nu engang om diverse mennesker, hvor man følger nogle bestemte. At det skulle være et problem finder jeg underligt?
Jeg synes ikke han 'palcerer' sin sympati, men blot gør disse mennesker levende i form af protrætter af komplet almindelige Hr. Jensen og Hr. Hansen i krig. De er hverken psykopater, helte, voldsforbrydere eller andet. De er de mennesker vi møder flest. Så at du føler stor sympati med dem, synes jeg da må være korrekt. Ville da være mærkeligt andet? Må Spielberg ikke have en holdning i øvrigt. Skal han være holdningsløs?
Angående dit klip med Gilliam, så har du dine holdninger fra ham og gentager det han siger lyder det som? Og siden hvornår har noget været en sandhed, blot fordi en eller anden, her Gilliam siger det? At Kubrick er en større kunstner end Spielberg, hvis det kommer til det begavede er jeg for så vidt enig i. Spielberg er dog en bedre underholder. Men jeg kan slet ikke se hvad jeg skal bruge en sammenligning til. Malick er også en større filmmager en Gilliam i mine øjne. Hvad kan du sige til det, andet end Tillykke:-D
#22 Ispep 11 år siden
#23 Hr. Nielsen 11 år siden
Et billede af normale mennesker i krig, det har du noget imod? Mon du igen har taget dine antiamerikanske briller på? Synes indrømmet din holdning virker ret farvet af dette, mere end af selve filmen sine steder.
#24 BN 11 år siden
Det har jeg heller aldrig sagt. (Ingen har dog gjort det bedre!)
Jeg har derimod sagt, at det ikke - som påstået af DIG - er alle krigsfilm der viser krigens rædsler. Langtfra!
Jarhead kan jeg ikke udtale mig om. På papiret og i trailers ligner det en ret kedelig og uinteressant film.
Letters from Iwo Jima er jeg gået i gang med to-tre gange, men den har ikke kunnet fænge mig, så jeg har opgivet hver gang. Så det må vist siges at være et dårligt tegn! ;-)
Black Hawk Down er okay, men mangler helt og aldeles de menneskelige aspekter, som 'Saving Private Ryan' er så rig på. Jeg føler, at det Black Hawk Down en en lidt "kold" film, og ihvertfald er det ikke nogen antikrigsfilm.
Men siden 'Saving Private Ryan', som for mig er den ultimative WW2-film (ligesom 'Apocalypse Now' for mig er den ultimative Vietnamkrigs-film) er jeg stort set holdt op med at opsøge krigsfilm. Det har også noget med min personlige holdning til krig at gøre: Jeg afskyr film, der forherliger eller romantiserer/bagatelliserer krig eller gør krig til en halvmunter, hyggelig og heroisk affære. 'The Longest Day' har f.eks. tendenser i den retning.
Så for mit vedkommende skal det være ANTI-krigsfilm. Men dem er der såmænd også lavet nok af. Jeg behøver ikke flere. ... Jeg skal dog lige indskyde, at jeg tidligere også glemte 'Platoon', som jo er på min top 200.
#25 Hr. Nielsen 11 år siden
#26 Ispep 11 år siden
Haha! Det er da lidt komisk at påstå JEG skulle være farvet af noget som helst i denne sammenhæng, mens du står og blindt forsvarer hele filmen som værende mesterværk og uanset kritik der måtte komme, undres du over den? Well, du er en sjov fætter indimellem.
For mig ligger manglerne i historien. Den er mig mangelfuld. Der er lidt problemer hist og her når vi taler om nuancerne, dybden og den problematik som filmen selv rejser, om hvorvidt det er hensigtsmæssigt og okay at ofre flere for en. Det er der ikke gjort nok ud af udover at Spielberg har bagatelliseret problemstillingen. En smule. Til min smag. Så jeg forstår ikke hvorfor du har så svært ved at forstå den kritik? At jeg kommer lidt ind på at den sine steder også kan være amerikansk eller konservativ er en del af min kritik af Spielberg ift tidligere. Kritikken kan være fordelt over flere småting som nager mig. Men igen, så køres en debat så langt ud, at jeg nemt fremstår som hateren her, og det er altså ikke sandheden.
#27 Ispep 11 år siden
De krigsfilm jeg har set har så sandelig skildret krigens rædsler, meningsløshed og menneskelige omkostninger. SPR er virkelig hverken den eneste eller mest rigtige. Min pointe har så været, at jeg finder bedre krigsfilm både før og efter den. Ikke ret mange om WW2 måske, men indenfor genren, jo.
#28 Ispep 11 år siden
Du kan prøve læse Insiders anmeldelse. Det er en fremragende krigsfilm med satirisk præg, om rastløsheden og manglende forløsning, hvor trænede soldater ikke får afløb for deres aggressioner som de brænder inde med. Fermt udført af Mendes og Deakins som fotograf, men et eller andet sted, tror jeg bestemt heller ikke den er dig. Men god er den.
#29 Hr. Nielsen 11 år siden
Måske fordi du brugte indtil flere indlæg med ny kritik, da jeg enkelte spurgte ind til et enkelt du havde skrevet, som jeg måtte vende tilbage til for at få svar på;)
#30 Doom 2: Hell on Earth 11 år siden