Ligesom en stejl rutsjebane tvinger “Scarface” os ofte til at græmmes og skære tænder, men man kan alligevel ikke undgå at falde for det adrenalinrush, man får af turen. Det, der ved første øjekast ligner et alenlangt og overfladisk blodbad, er i virkeligheden en rammende, spændingsmættet satire over et moderne samfund, der svælger i exces. Filmen har mere end et kvart århundrede på bagen, men på Blu-ray ser filmen næsten splinterny ud, og udgivelsens lydspor imponerer også. Ekstramaterialet er oven i købet fremragende, så der er absolut ingen vej uden om Universals udgivelse, hvis man er fan af Brian De Palmas gangsterklassiker.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 chapton 12 år siden

Fin anmeldelse og enig hele vejen igennem hvad angår filmen.
Eneste kritikpunkt og det vedrører egentligt ikke anmeldelsen, men prisen.
Jeg syntes det er forkert at gamle klassikkere som re-launches skal sælges for samme pris som en ny premiere film. Det samme gælder ved Apocalypse Now (som jeg dog godt nok endte med at købe alligevel). Men prisen er altså forkert :)

Lur mig om vi ikke får samme problem når Star Trek Next Gen kommer på blu-ray næste år. Så har vi igen sæson boxset til 800 kr.
Gravatar

#2 IK 12 år siden

Den film skal ejes!
Gravatar

#3 Babo84 12 år siden

Fascinationen har aftaget en smule for mit vedkommende med årene, selvom filmen stadig har åbenlyse kvaliteter.
Gravatar

#4 Kruse 12 år siden

chapton (1) skrev:
Jeg syntes det er forkert at gamle klassikkere som re-launches skal sælges for samme pris som en ny premiere film.


Jeg vil umiddelbart gætte på at det faktisk er dyrere at restaurere en ældre film til Blu-Ray end det er at udgive en ny premiere film på Blu-Ray, så hvorfor er det ikke fair at man som forbruger skal betale for den proces?
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#5 Åkepool 12 år siden

Super god anmeldelse, Insider.

Jeg glæder mig også til at gense den, når jeg på et tidspunkt får nallerne i Blu-ray'en.
So, at last we meet for the first time for the last time.
Gravatar

#6 Babo84 12 år siden

#4

Man kan vel også bare vente til priserne falder. Det gør de ret hurtigt. Alien box koster det halve nu end da den blev udgivet.
Gravatar

#7 Kruse 12 år siden

Babo84 (6) skrev:
#4

Man kan vel også bare vente til priserne falder. Det gør de ret hurtigt. Alien box koster det halve nu end da den blev udgivet.


Ja, det er afsindigt hurtigt at priserne falder især hos forhandlere som Amazon og Play. Og når der alligevel er en restaurering af en ældre film, så overlever man nok at vente nogle måneder ekstra.
"Dave, this conversation can serve no purpose anymore. Goodbye."
Gravatar

#8 Popeye 12 år siden

Romancen mellem Montana og hans chefs elskerinde, som spilles af Michael Pfeiffer, føles dog som en påtaget og underudviklet del af historien, så en perfekt film er "Scarface" ikke.


Det er godt nok en del år siden jeg sidst har set filmen, men jeg mindes ikke, at elskerinden er spillet af en mand (måske derfor romancen føles falsk) ?
...and then some
Gravatar

#9 The Insider 12 år siden

#8, hehe, sikke en brøler - hermed rettet, tak! :-)
War. War never changes.
Gravatar

#10 Hr. Nielsen 12 år siden

Jeg så denne film i biografen i sin tid og jeg elskede den dengang og jeg elsker den nu! Min fascination aftager heldigvis aldrig for denne film!
I have my principles - And if you don't like them, I have others

Skriv ny kommentar: