Filmens mangel på konflikter betyder at der ganske simpelt ikke er noget eller nogen, der kan give det hele en fremdrift eller mening. For ja, der er nogle smågnidninger her og der, men det bliver aldrig til det store, for alle har det bare så godt med hinanden, og konflikter er ikke noget der ikke kan løses med en lille snak. Den oprindelige film fandt sin konflikt i forholdet mellem den kropsnære dans og de berøringsangste japanere. Her i den amerikanske udgave må man i stedet finde konflikten i John Clarks ægteskab. Det kommer bare aldrig derhen hvor det bliver interessant – for konen synes jo egentlig, det er en supergod idé manden har fået med sin dans, selv om han ikke vil inddrage hende i det. Så hvorfor skal vi så gide se den? En flok mennesker der danser og har det godt med det, er bare ikke nok til at bære en hel film. Opfordringen denne gang, skulle nok være at fortsætte som bænkevarmer indtil der kommer et bedre tilbud.
#21 filmz-ataris 19 år siden
#22 filmz-Kadann 19 år siden
Det trick laver min Firefox også engang imellem.. Min filmliste har lige pludselig adopteret IMDb's ikon fra deres hjemmeside, men kun i Firefox.. i IE ser alt helt normalt ud.
#23 filmz-ataris 19 år siden
#24 filmz-Dirne 19 år siden
Se "fejl" i IE her
#25 BN 16 år siden
Selvom dansefilm og musicals ikke er - og aldrig bliver - noget der så meget som LIGNER en yndlingsgenre hos mig, så må jeg indrømme, at denne film er en drøn-charmerende feel-good film, som man bliver i godt humør af. Og hvad i alverden er der galt i, at en film oser af livsglæde og optimisme?
Jeg må stille mig aldeles uforstående overfor anmelderens udsagn om, at 'Shall We Dance?' skulle lide under "en kronisk mangel på konflikter", som hun formulerer det. I virkelighedens verden kan konklikter eller kriser faktisk netop bestå i, at der opstår en følelse af tomhed og rastløshed hos én, hvad enten dette er som et led i en såkaldt midtlivskrise, eller det er pga. et utilfredsstillende liv, hvor man mangler et eller andet, eller hvor man ikke får opfyldt nogle dybtliggende ønsker (en barndomsdrøm, drømmen om at leve af en hobby, drømmen om at rejse ud i den store verden el. lign.). Det sidste kan ske for voksne/modne mennesker i alle aldre. ... Det er simpelthen en tand for snæversynet at forudsætte, at konflikter eller kriser kun kan handle om uvenskaber eller kun vedrører parforhold, når der er så meget andet her i livet, der kan ligge til grund for den slags!
Anmelderen omtaler 'Shall We Dance' som "en film, der først og fremmest henvender sig til det publikum der stadig synes Richard Gere er en steg, for den er i det store hele så ubegribelig intetsigende, at der ikke må være andre der kan synes om den." ..... Hvilket generaliserende fejlskud! JEG synes om den - og det selvom Richard Gere efter min mening er en skuespiller med samme glatte fjæs og samme forholdsvis begrænsede spændvidde som Pierce Brosnan. Men sommetider er disse skuespillere bare de helt rigtige til visse roller, og det ER Richard Gere til denne rolle.
En lidt mystik replik anmelderen her kommer med, når hun selv lige har konstateret, at filmen totalt mangler konflikter! ... "Plothuller"? Hun får det til at lyde som om det er en spændingsfilm, hvor der er et puslespil der skal gå op.
'Shall We Dance?' er en lille film, nærmere betegnet en lille feel-good film med en del dans, lidt alvor, lidt romantik og sidst men ikke mindst et kraftigt strøg af hverdagskomedie. Og den undgår behændigt visse romantiske klichéer, som den ellers synes at lægge op til i første halvdel. Som allerede nævnt kan den tomhed og længsel efter "et eller andet", som Richard Gere's karakter føler i sit indre, i høj grad opleves som en krise eller konflikt. Og ja,
Nå, er det ikke?????
To ord: STRICTLY BALLROOM.
Dén film har objektivt set ikke spor flere konflikter end 'Shall We Dance?'.
................
'Shall We Dance?' er ikke nogen stor film, den er ikke uforglemmelig eller synderligt original. Men det behøver film heller ikke altid at være for at være gode. Det er en fin, lille film, der underholder ganske acceptabelt i halvanden times tid.
Jeg giver den 4/6.
#26 Michael Andersen 16 år siden
Tager jeg fejl, hvis jeg siger, at du ikke har set "The Matador"? :)
#27 BN 16 år siden
Ja, det gør du! ;-)
Tag nu ikke fejl af, at jeg taler om Brosnan's (og Gere's) "forholdsvis begrænsede spændvidde" som skuespillere. Når jeg siger "forholdsvis", er det netop fordi Brosnan kan være rigtig god, hvis han bliver brugt rigtigt - og det blev han i "The Matador", hvor jeg nød at se ham folde sig ud som temmelig bramfri, drikfældig og følelsesmæssigt uligevægtig lejemorder. En glimrende præstation! Jeg synes også, han er ret morsom på den herligt uforudsigelige måde i første halvdel af den ikke særlig vellykkede komedie 'Laws of Attraction', mens han i sidste halvdel desværre bare er den traditionelle romantiske hovedperson.
Har du set ham i 'Butterfly on Wheel'? ... Jeg har givet denne thriller et par rosende ord med på vejen her. (Det er i #275.) Her er Brosnan klinisk renset for den charmetrolds-attitude og det skæve, ironiske smil og glimt i øjet, man ellers plejer at se ham med. Han er i stedet gennemført ubehagelig, akkurat ligesom han var gennemført affældig og ynkelig i 'The Matador'.
Er i øvrigt meget spændt på at se western-filmen 'Seraphim Falls', hvor Brosnan spiller sammen med Liam Neeson. Jeg synes ikke, jeg har set nogen anmeldelse af den her på filmz.dk, hverken fra anmeldere eller brugere.
#28 Michael Andersen 16 år siden
#29 BN 16 år siden
Har i mellemtiden fundet en anmeldelse af 'Seraphim Falls'. Havde glemt at jeg selv har kommenteret i den dertil hørende tråd. Og jeg må korrigere mig selv mht. min udtalelse dér: Brosnan's roller i 'The Matador' og 'Butterfly on a Wheel' er bestemt gennemført gode.