Stemningen er dog ikke ren elendighed, og McQueen formår også at indsætte øjeblikke af rørende sødme, der blot gør kontrasten til prøvelserne endnu større. Hans håndværk og fortællerevne er dybt imponerende, og på mesterlig vis afslører han gradvis og henkastet flere detaljer, der hurtigt gør, at man konstant må revurdere de foregående begivenheder. Det er sigende, at mange af filmens bedste scener er henlagt i fuldstændig tavshed, og når personerne endelig taler, er det sjældent om, hvad de egentlig tænker.

I sidste ende handler filmen om de impulser, der gør det vanskeligt at få en normal tilværelse til at hænge sammen, og som vi alle i forskelligt omfang lider under. Emnet og ligefremheden vil utvivlsomt dele filmens publikum, men det er ikke desto mindre en forbløffende opvisning i modig og visionær filmskabelse, der udspiller sig i “Shame”. Den egentlige skam ville først og fremmest være at gå glip af denne formidable film.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 JannikAnd 12 år siden

Rigtig god anmeldelse, Søren! Du berører mange af de punkter, jeg selv kommer ind på i min anmeldelse, som kommer fredag.

Som optakt til "Shame" kan man ligeledes læse RasmusFL's anmeldelse af "Hunger": http://www.cinefil.dk/?p=3699
Gravatar

#2 Steffan Rasmussen 12 år siden

Går i øvrigt også i Aalborg. Der er snigpremiere idag kl. 18.30

Biffen Aalborg
No matter how old you are, no matter how badass you think you are, if a toddler hands you their ringing toy phone ... You answer it.
Gravatar

#3 sluppermand 12 år siden

Som sædvanlig en pissegod anmeldelse af Benway :) Jeg glæder mig meget til selv at bedømme den imorgen.
Never trust a cop in a raincoat
Gravatar

#4 Wangsgaard 12 år siden

Super anmeldelse Benway og er fuldstændig enig i din bedømmelse :)
http://c.mymovies.dk/wangsgaard/group:owned
Gravatar

#5 Babo84 12 år siden

Også en jeg gerne vil tjekke ud, men det bliver nok på blu ray til den tid.
Gravatar

#6 Richard Burton 12 år siden

Gode observationer og helt enig med Benway. En af årets absolut bedste film. Skandale at den, og to skuespillere, blev overset til Oscar uddelingen.

Benway skrev:
Han har for længst passeret det punkt, hvor det modsatte køn er anledning til glæde og nydelse ...


Man må tage hatten af for hans prioriteringer! Han var faktisk en umådelig sympatisk fætter på nogle punkter!
Jeg glemmer aldrig smagen af Werners ægte!
Gravatar

#7 Hr. Nielsen 12 år siden

Rigtig fin anmeldelse og hvis jeg ikke havde haft lysten til at se den (hvilket jeg dog havde!), så ville jeg have fået den nu!
I have my principles - And if you don't like them, I have others
Gravatar

#8 thomas040 12 år siden

Det her er filmen som burde have vundet for bedste film!
Failure is a zero out.
Gravatar

#9 Mikkel Abel 11 år siden

Fantastisk film, intet mindre. Længe siden at en film har grebet mig på en sådan måde.
I saved Latin. What did you ever do?
Gravatar

#10 McPeter 11 år siden

'Shame' fra sidste år er en modig og anderledes film. Vi følger Brandon, en sexafhængig og ensom reklamemand i New York, som spilles uovertruffent af Michael Fassbender. Han får uventet besøg af sin søster, spillet af den dygtige Carey Mulligan, som desværre ikke får så meget spilletid som man kunne håbe på. Hendes ophold i hans lejlighed får hans verden til at gå ud af kontrol. Nicole Beharie spiller i øvrigt en af filmens gode biroller. Filmen er yderst velinstrueret af Steve McQueen (ham der har instrueret 'Hunger', ikke ham fra 'Bullitt') og er fantastisk flot filmet - det er en fornøjelse at se alle de visuelle detaljer igennem filmen (og her taler jeg altså ikke kun om de mange nøgenscener). :-) Der er mange lange, anderledes, flotte og ikke mindst særdeles stemningsfulde scener, men hvis du ikke er til film hvor der er meget lidt handling, så er det bestemt ikke en film for dig. Og da det jo er en film om en sexafhængig mand, så skal man nok heller ikke være alt for sippet. Sammen med den fremragende instruktion er filmens utvivlsomme højdepunkt Fassbenders enestående skuespilpræstation og hvis man tør tage en chance og se en anderledes film, så bør man ikke gå glip af denne. 5½ / 6
Mit film site: http://www.filmtips.dk/

Skriv ny kommentar: