Shame
Udgivet 7. mar 2012 | Af: Benway | Set i biografen
Det siges ofte, at når afhængigheden af sex bliver stor nok, tæller personen, som anvendes til begærets opfyldelse, ikke længere som en person i sig selv, men bliver blot reduceret til et komplet ligegyldigt objekt. En ansigtsløs kilde til behovstilfredsstillelse.
Udadtil har han ellers alle tegn på succes. Han er i trediverne, succesfuld, velklædt og fra naturens side udstyret med et godt udseende. Han har et stabilt arbejde, om end vi aldrig erfarer præcist, hvad han laver – måske fordi hans arbejdsfunktion netop betyder så ufatteligt lidt i hans liv. Han bor alene i en velholdt, men halvtom lejlighed, og hele hans liv synes i det hele taget at være indrettet efter at gøre det så let som muligt at få opfyldt behovene, hvad enten det drejer sig om at nedlægge kvinder, købe prostituerede, surfe porno eller onanere på arbejdets toilet. For Brandon er der kun en kortvarig frigørelse i selve kulminationsøjeblikket – derefter starter hele den anstrengende rutine om igen.
“Shame” er instrueret af Steve McQueen, som også stod bag den komplet blændende “Hunger”, der ligeledes havde Fassbender i hovedrollen, og hvis man havde en svag frygt for, at McQueen måske ville vise sig at være et one-hit-wonder, så kan “Shame” fuldstændig slukke angsten – jeg vil endda mene, at dette er en endnu bedre film. Hvor “Hunger” fulgte en mand, der med ren viljestyrke brugte sin egen krop som våben i en sultstrejke, handler “Shame” om en, der er ufrivilligt indespærret i sin krop, og selvom vi her er flyttet ud af cellerne og placeret i det glamourøse New York, virker omgivelserne ikke mindre klaustrofobiske. Selv når Brandon manisk løber forbi gade efter gade på sine natlige løbeture, ligner husfacaderne blot skiftende fængselsmure.
Stemningen er dog ikke ren elendighed, og McQueen formår også at indsætte øjeblikke af rørende sødme, der blot gør kontrasten til prøvelserne endnu større. Hans håndværk og fortællerevne er dybt imponerende, og på mesterlig vis afslører han gradvis og henkastet flere detaljer, der hurtigt gør, at man konstant må revurdere de foregående begivenheder. Det er sigende, at mange af filmens bedste scener er henlagt i fuldstændig tavshed, og når personerne endelig taler, er det sjældent om, hvad de egentlig tænker.
I sidste ende handler filmen om de impulser, der gør det vanskeligt at få en normal tilværelse til at hænge sammen, og som vi alle i forskelligt omfang lider under. Emnet og ligefremheden vil utvivlsomt dele filmens publikum, men det er ikke desto mindre en forbløffende opvisning i modig og visionær filmskabelse, der udspiller sig i “Shame”. Den egentlige skam ville først og fremmest være at gå glip af denne formidable film.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet