Man skal ikke have den store lup frem for at se, at “Sherlock Holmes” er en fantastisk vellykket opdatering af Conan Doyles klassiske mesterdetektiv. Og selv om filmen er propfyldt med action og humor, så giver den aldrig afkald på figurens og universets klassiske dyder. Den opdaterer dem blot og efterlader publikum skrigende efter mere. Kan I så komme i gang med den 2’er!

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#81 Michael Andersen 14 år siden

#80 Det passer også meget godt på min opfattelse af filmen :)

Men jeg var mest overrasket, hvor meget jeg nød Hans Zimmers tema til filmen. Der er utraditionelle rytmer ala. Goldsmith og noget wacky Morricone over det. I like :)
Smile, you son of a bitch!
Gravatar

#82 filmz-Utyske 14 år siden

#81 -

Ja, musikken er virkelig lækker. :)
De har ikke opfundet mange skarpe knive.. i skuffen og så er de jo ikke særlig stærke. De er skæve og vinde.. af fuld.
Gravatar

#83 Nicki52 14 år siden

Ja, det var godt det var Hans der lavede det.
"I haven't told you everything..." Sophia Maguire fra "The Event"
Gravatar

#84 lagoni 14 år siden

Jeg vil så gerne kunne li' denne film. Har hørt folk brokke sig over for meget action og at Downey overstråler de andre og det kunne jeg absolut ikke se problemet i - jeg elsker veludført action næsten lige så meget som jeg normalt elsker Robert Downey Jr.

Det første lovede godt. Der er få ting mere sexede end Downey Jr. - en af dem må være Downey Jr. og Jude Law der uddeler tæv på en overlegen og lækker måde. "Godt nok", tænkte jeg, "hvis den i det mindste bare holder det her, kan den bruges som eye-candy" (beklager det engelske udtryk, 'øjeslik' lød bare helt forkert).

Men nej, det holdt den ikke. Downey Jr. virker som en parodi på Holmes med sit tøsede britiske (om det er autentisk ved jeg ikke, men det lød som om han gjorde grin med sin karakter), historien er fjollet, instruktionen lader til at halte og skuespillet er bare ikke godt. Jude Law spiller godt og det gør Mark Strong da også, men sidstnævnte mangler bare modspil - onde skurke er bare bedst når de ordentlige modstandere at råbe af.

Lige efter jeg havde set den, ville jeg nok give den 2/6 fordi jeg var så skuffet og sur over at en film med så meget potentiale (ideen med en Holmes der slås lyder god) bare ikke levede op til det, men nu bliver det nok 3/6.

edit: jeg bliver nødt til at påpege at min ordbog rent faktisk godkender ordet 'øjeslik', der må være et begreb jeg heldigvis er gået glip af.
- Women remember, Steve. It's like they've got minds of their own.
Gravatar

#85 Lady Arwen 14 år siden

Var meget positivt overrasket og synes filmen er rigtig god! Robert Downey jr. og Jude Law er simpelthen et genialt makkerpar (Og de ser da begge vildt godt ud ;D )! Synes også at den er rigtig flot lavet!

5/6 :D
Doctor Who <3
Gravatar

#86 RFriis 14 år siden

Jeg må også sige, at jeg var vældig godt underholdt af denne. Kemien mellem Law og Downey Jr. er strålende, Zimmers score er bragende godt, og så lykkes det Ritchie at sætte sit tydelige præg på universet uden, at det går ud over dets charme.
Gravatar

#87 Benway 14 år siden

No shit, Sherlock

En rigtig positiv oplevelse. Jeg er selv lidt af en Sherlock Holmes-nørd, og har læst samtlige af Conan Doyles historier, set de fleste film samt naturligvis den fremragende tv-serie med Jeremy Brett. Jeg var derfor også lidt nervøs for, at min forkærlighed for figuren ville påvirke min filmoplevelse.

Frygten var heldigvis ubegrundet. Ja vist er Holmes her genskabt som en art superhelt, men mange af hans klassiske træk er stadig intakte, og Downey Jr. er et glimrende valg god til at forsyne figuren med den excentriske personlighed. Desuden er det hverken den første eller sidste gang Holmes bliver genfortolket. Se f.eks. den glimrende "The Seven-Per-Cent Solution", hvor Holmes kokainforbrug bliver omdrejningspunktet.

Selve filmens plot er lidt noget rod. Jeg var relativt indifferent overfor sagen og løsningen, men stemningen og udførslen var glimrende, og tonen var forfriskende ny. CGI-en fungerede for det meste fint, om end jeg enkelte gange, ville jeg have ønsket, man havde droppet nogle af de store totalbilleder, der lidt dræbte illusionen.

Et par gange nåede jeg at blive lidt rastløs under de lange slagsmål, men til gengæld var ideen om at Holmes akademisk gennemtænker slagene sjov, og en ret opfindsom forklaring på, hvorfor han kan de ting han kan, som ikke ligger i konflikt med selve figurens udformning. Og som alle andre også har bemærket er Zimmers score aldeles glimrende.

Alt i alt er jeg positivt overrasket, og ser frem til en fortsættelse.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#88 duuk74 14 år siden

6.5/10 Sådan cirka det jeg regnede med.
100.000 lemmings can't be wrong
Gravatar

#89 Locke 14 år siden

Vil nok også give den mellem 6 og 7 ud af 10. Af en eller anden grund kunne jeg ikke lide Robert Downey Jr. som Sherlock Holmes, selvom jeg normalt godt kan lide Robert Downey Jr. Jude Law var den bedste af de to synes jeg.

Var jeg den eneste, der synes musikken var lidt underlig og nogle gange lød lidt for meget ligesom i "Snatch"?
Bud White: The Nite Owl case made you. Do you want to tear all that down?
Ed Exley: With a wrecking ball... You want to help me swing it?
Gravatar

#90 Buzz 14 år siden

Vi i hollywood arbejde på ny version af filmen det bliver Sherlock Stock and Two Smoking Barrels

Skriv ny kommentar: