“The Shock Doctrine” har et vigtigt budskab, for hvis bare en brøkdel af, hvad påstås i filmen er sandt, er der grund til bekymring. Men i deres iver for at få budskabet ud så klart og forståeligt som muligt har instruktørerne Winterbottom og Whitecross set bort fra nuancering og kritisk modvægt – og fraværet er larmende. For uden denne modvægt fremstår fremstillingen af Kleins kontroversielle teser mere som et bombastisk program end som saglig dokumentar.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 loki 14 år siden

Nu har jeg ikke set denne dokumentar, men ud fra anmeldelsen, så lyder det kun som toppen af isbjerget. Virkelig interessant bliver det når man inkluderer den globale narkohandel der har foregået og forgår på regeringsniveau (Vietnam / Colombia / Afghanistan / Iran-Kontra / CIA osv.) i al evighed. Dernæst kan man inkluder udnyttelsen af fremmede nationers naturressourcer, proxy-krig og naturligvis false-flag operationer.

Men intet er dette er nyt, og det bliver kun værre i de kommende årtier nu hvor vi har ramt peak oil.
www.peakoil.dk
Gravatar

#2 jessup 14 år siden

Jeg kan bestemt anbefale Naomi Kleins bog.
This is just until June
Gravatar

#3 stoffer 14 år siden

#2 - Nemlig, den er ret spændende. Hendes første bog No Logo er også rigtig fed og stadig sørgelig relevant.
Now the thing to remember, boys... flies spread disease, so keep yours closed!
Gravatar

#4 jessup 13 år siden

Så fik jeg set den og den ligger sig tæt op af bogen og tager sig ikke mange "friheder" i forhold til bogen.

I forhold til kritikken af at det er propaganda, enøjet osv.. Hvis man er lidt inde i økonomi (dvs. på avislæser niveau) har man rigelig viden til at kunne perspektivere Kleins analyser.

En oprivende og provokerende film - et stort 4/6 herfra.

2 eksempler fra bogen som jeg savner er dem om Sydafrika og Kina mest fordi jeg havde meget lidt viden om det i forvejen.
This is just until June

Skriv ny kommentar: