Shock Doctrine, The
Udgivet 25. apr 2010 | Af: kilgore | Set i biografen
Da den kontroversielle journalist Naomi Klein i 2007 lancerede tesen om ”disaster capitalism” i bogen “The Shock Doctrine”, fulgte en ophedet debat, der endnu ikke helt er kølet af. En så opsigtsvækkende udgivelse måtte selvfølgelig få en filmisk pendant, så nu er bogen blevet til en tankevækkende, men ikke uproblematisk dokumentar af instruktørparret Michael Winterbottom og Mat Whitecross.
Med afsæt i en lynintroduktion til elektrochokbehandling på psykiatriske patienter afsender filmen et sandt bombardement af historiske eksempler, der underbygger Kleins tese. En autoritativ voice-over leder os håndfast igennem det hele, og de mange arkivklip stimulerer det følelsesmæssige engagement. Klein selv optræder stedvist som belærende lektor fra sit foredragspodium. Hun samler de historiske tråde og tjener ofte som tiltrængt pusterum, før det igen går løs. I rask tempo går det fra kuppet mod Allende i Chile over Pinochets rædselsregime og Thatchers Falklandskrig, til Irak-krigen og den stadigt pågående økonomiske krise. Og konstant toner Milton Friedman frem som det store dyr i åbenbaringen. Ved filmens slutning gjalder budskabet klart i knolden, og man mærker indignationen boble i kroppen, når Klein anråber folket til at rejse sig. Noget må gøres!
Mange af de påstande, som bliver fremlagt i filmen, er skam ganske tankevækkende, som f.eks. det at kommercielle interesser kynisk udnytter katastrofer til implementering af frie markedsvilkår. Derfor undrer det også, at filmen i stedet for at tale til tilskuerens intellekt og egen stillingtagen hamrer budskabet ind med følelsesladet musik og stærke billeder i en grad, så filmen mere kommer til at ligne et manifest end en saglig dokumentar. Det giver mindelser om Michael Moores propagandistiske stil, men her savnes helt dennes formildende humor.
“The Shock Doctrine” har et vigtigt budskab, for hvis bare en brøkdel af, hvad påstås i filmen er sandt, er der grund til bekymring. Men i deres iver for at få budskabet ud så klart og forståeligt som muligt har instruktørerne Winterbottom og Whitecross set bort fra nuancering og kritisk modvægt – og fraværet er larmende. For uden denne modvægt fremstår fremstillingen af Kleins kontroversielle teser mere som et bombastisk program end som saglig dokumentar.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet