“Shogun” er en af tv-historiens helt store miniserier – ikke blot på grund af dens vedvarende, enorme popularitet, men også fordi den fortæller et gribende eventyr, der sagtens kan bære at blive trukket ud over ni timer, særligt da her er skønt skuespil og overdådige billeder i overflod. Og serien har fået den BD-udgivelse, den fortjener: Billedkvaliteten er fantastisk (jeg kan ikke forestille mig, at “Shogun” nogensinde kommer til at se bedre ud), lydsporene er udmærkede, og det medfølgende ekstramateriale er særdeles interessant. Uanset om du er en inkarneret fan eller en uindviet tilskuer (som jeg var op til denne anmeldelse), så bør du sige sayonara til din næste weekend og prompte smide denne Blu-ray i indkøbskurven.

Det er i øvrigt værd at bemærke, at “Shogun” oprindeligt blev delt op i fem separate udsendelser, da den blev vist på tv – en tre timer lang åbningsepisode, tre kortere “mellemafsnit”, som hver især varede en times tid, samt en tre timer lang slutepisode. Her på Blu-ray har man dog sammensat de tre mellemafsnit til én lang udsendelse (således at serien altså præsenteres i tre dele). Jeg havde aldrig tidligere set “Shogun”, men jeg spottede ingen underlige overgange eller distraherende klip i mellemafsnittet.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

http://en.wikipedia.org/wiki/Sh%C5%8Dgun_(TV_minis...

A 125-minute edit of the miniseries was released to theatrical film markets in Europe in 1980

Den gik også i danske biografer. Den danske tillægstitel var "Det blodige sværd", jf. ovenfor #9
Doctor Last Warning
Gravatar

#12 Yggdrasil 10 år siden

Glædeligt at den er udkommet i HD format nu. Fin anmeldelse! Den skal bestilles hjem.
Gravatar

#13 tiany 10 år siden

Jeg kan huske den blev genudsendt i min barndom, men jeg kan kun huske brudstykker af den. Kunne være man skulle give den en chance.

Men mini-serier med John Rhys-Davies fra 80erne, der husker jeg Nobel House, men den er også de 8 år ældre.
Valar morghulis
Gravatar

#14 Doom 2: Hell on Earth 10 år siden

Der var også denne, også med Chamberlain: http://www.imdb.com/title/tt0076993/
Doctor Last Warning
Gravatar

#15 steadi07 10 år siden

Amazon.co.uk lister kun en pænt dyr, og med rød forside, udgave af "Shogun". Så når Amazon ikke umiddelbart kan hjælpe mig, så må Filmz!

Hvad skal man regne med, at udgivelsen står i? Omkring 400-600 kroner?
Gravatar

#16 The Insider 10 år siden

War. War never changes.
Gravatar

#17 Nagash 10 år siden

Kan huske mine forældre (eller i hvert fald min far), så den da jeg var knægt. Der synes jeg bestemt den var røvkedelig :)
Har af den grund aldrig fået set den, så måske der nu er en god anledning til at få det gjort.
Gravatar

#18 Giraffen 10 år siden

The Insider (16) skrev:
280 dask hos CDON :-) http://cdon.dk/film/shogun__%28blu-ray%29_%283_dis...

Og hos Fona til 250 kr. Med fragt bliver det 275 kr., men CDON smider jo også fragt oven i prisen så det er stadig billigere.

Nu har jeg i hvert fald købt den, så jeg glæder mig da til at se den. :)
Gravatar

#19 Giraffen 10 år siden

God anmeldelse i øvrigt. :)

Det er altid en fornøjelse at læse dine anmeldelser. Man kan både mærke din begejstring for det du anmelder, hvis du kan lide det selvfølgelige, og samtidig er dine anmeldelser informerende. Det er sjældent at anmeldelser både formår at være underholdende at læse og informerende, men dine anmeldelser formår begge dele.
Gravatar

#20 The Insider 10 år siden

#19, tusind tusind tak for de pæne ord! Sætter stor pris på dem :-) Og så håber jeg naturligvis også, at du får en masse gode stunder ud af dit kommende "Shogun"-eksemplar! Men hey.... er du okay ovenpå hele forløbet i Zoo? Altså, jvf. dit brugernavn...
War. War never changes.

Skriv ny kommentar: