“Shogun” er en af tv-historiens helt store miniserier – ikke blot på grund af dens vedvarende, enorme popularitet, men også fordi den fortæller et gribende eventyr, der sagtens kan bære at blive trukket ud over ni timer, særligt da her er skønt skuespil og overdådige billeder i overflod. Og serien har fået den BD-udgivelse, den fortjener: Billedkvaliteten er fantastisk (jeg kan ikke forestille mig, at “Shogun” nogensinde kommer til at se bedre ud), lydsporene er udmærkede, og det medfølgende ekstramateriale er særdeles interessant. Uanset om du er en inkarneret fan eller en uindviet tilskuer (som jeg var op til denne anmeldelse), så bør du sige sayonara til din næste weekend og prompte smide denne Blu-ray i indkøbskurven.

Det er i øvrigt værd at bemærke, at “Shogun” oprindeligt blev delt op i fem separate udsendelser, da den blev vist på tv – en tre timer lang åbningsepisode, tre kortere “mellemafsnit”, som hver især varede en times tid, samt en tre timer lang slutepisode. Her på Blu-ray har man dog sammensat de tre mellemafsnit til én lang udsendelse (således at serien altså præsenteres i tre dele). Jeg havde aldrig tidligere set “Shogun”, men jeg spottede ingen underlige overgange eller distraherende klip i mellemafsnittet.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 Slettet Bruger [768399739] 10 år siden

Jeg har lige lavet en billedsammenligning mellem dvd-udgaven og BD-udgaven af "Shogun". Jeg ejede en fancy svensk udgave, som er gået videre til mine forældre, efter jeg købte BD-udgaven, men ville lige se hvor stor forskel der er.

Min sammenligning er baseret på at have set lidt af serien på min PC og derefter på mit anlæg (46" TV, Denon DBT-3313UD BD-afspiller).

Umiddelbart ser det ud til, at BD'en er baseret på samme master, som er blevet brugt til min gamle, svenske udgivelse. Selvfølgelig er billedet bedre på BD-udgaven fordi der er mere billedinformation, højere opløsning mv., men farverne ser ud til at være næsten identiske, der er næsten ingen billedstøj og generelt lader dvd'en til at være næsten så god, som en dvd-udgivelse kan være.

Har man en god dvd-afspiller og ikke rocker et kæmpestort tv, vil jeg tro, at man kan se meget lidt forskel på de to udgivelser.

Der er dog ingen grund til at gå udenom BD'en, hvis man ikke ejer serien i forvejen, da den er åndsvagt billig.

Og så bør man i det hele taget gøre sig den tjeneste, at se serien igen og igen. :) Jeg har i hvert fald genset den et par gange, mens jeg har ejet den på dvd og kommer nok snart til at se den igen på BD.
Gravatar

#22 dslacker 10 år siden

Domo Arigato, Insider-san.
Have You Got The Will To Be Weird - IMDB Profil:
http://www.imdb.com/mymovies/list?l=18871440

Skriv ny kommentar: