Det giver dog fortællingen pondus, at den også hiver fat i det amerikanske samfunds andre sygdomstegn – heriblandt terrorisme og fattigdom. Selv om “Sicko” grundlæggende handler om et korrupt, amerikansk sygehusvæsen og ikke mindst forsikringen af de indlagte, så er filmen i lige så høj grad at opfatte som en kritik af et samfund, der er kørt helt af sporet. Hovedåren er dog amerikanernes behandlings- og betalingssystem, der koster langt flere dødsfald, end det burde være nødvendigt. Selvom Michael Moore ikke i samme grad kommer ind bag fjendens linjer, som det var tilfældet i “Fahrenheit 9/11”, er “Sicko” stadig et opråb til det amerikanske folk. Et opråb om at tage ansvar. Ansvar for hinandens liv.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#21 icetea 16 år siden

Fin underholdning, og lidt skræmmende faktisk, at se hvor elendigt USA's sunhedsvæsen er, eller i hvertfald fald hvis det er på den måde det bliver fortalt på i filmen.

Btw. andre end mig der bemærkede at ham den ældre skraldemand man følger i starten lyder næsten 100% som Moe fra The Simpsons :D ?

4/6
Gravatar

#22 filmz-vassago 16 år siden

Jeg har da hørt fra flere bekendte der bor, eller har boet der, at det ikke er noget at råbe hurra for, og at man virkelige beder til at man ikke bliver syg - så helt løgn er det jo nok ikke... Medmindre de selvfølgelig alle lyver.
"For me, the cinema is not a slice of life, but a piece of cake" - A. Hitchcock
Gravatar

#23 dh-ad 16 år siden

#18 Det er også sværere at modbevise fakta, når man kun bøjer sandheden. At fremhæve Frankrig og Cuba som sundhedsnationer, man kan se op til, er måske ikke løgn, men ihvertfald noget enøjet...

Og når Moore i den grad undervurderer sine tilskuere ved ikke at belyse problemerne fra flere sider - så må jeg ærligt indrømme, at jeg står af, uagtet jeg er enig i de fleste af Moores synspunkter.

For at være anti-Bush behøver man ikke være pro-Moore.
I can't express anger. That's one of the problems I have. I grow a tumor instead. -Manhattan (1979)
Gravatar

#24 davenport 16 år siden

Det er ufatteligt som amerikanerne kan sammenligne alt med kommunisme. Jeg synes ikke DK er specielt kommunistisk, fordi det offentlige betaler. (Vi betaler jo selv gennem skatten)
Men som anmeldelsen jo også siger, handler den jo i det store hele om dem der ER forsikret, og som bliver røvrendt af forsikringsselskaberne, fordi de ikke vil betale.
At USA ikke kan se, at der er noget galt, ved bare at sammenligne sig med to nabolande, er mig en gåde.
Det er nok medierne, der holder folk fast og skræmmer dem, som man også så i BfC, og den almindelige amerikaner, er ikke bevidst om hvad der sker i resten af verden.
Deres nyheder er altid om USA, eller den aktuelle krig de deltager i.
De ved ikke man kan få det bedre.

Iøvrigt var det fedt, at der var musik med fra Nightmare Before Christmas med.
Min fars fætter, har bare mødt John Williams! Æh, Bæh!!

Skriv ny kommentar: