Det giver dog fortællingen pondus, at den også hiver fat i det amerikanske samfunds andre sygdomstegn – heriblandt terrorisme og fattigdom. Selv om “Sicko” grundlæggende handler om et korrupt, amerikansk sygehusvæsen og ikke mindst forsikringen af de indlagte, så er filmen i lige så høj grad at opfatte som en kritik af et samfund, der er kørt helt af sporet. Hovedåren er dog amerikanernes behandlings- og betalingssystem, der koster langt flere dødsfald, end det burde være nødvendigt. Selvom Michael Moore ikke i samme grad kommer ind bag fjendens linjer, som det var tilfældet i “Fahrenheit 9/11”, er “Sicko” stadig et opråb til det amerikanske folk. Et opråb om at tage ansvar. Ansvar for hinandens liv.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#1 filmz-Kragmose 16 år siden

Ikke så god som hans tidligere.. savner lidt bid. 4/6
Gravatar

#2 filmz-Jessmoeller 16 år siden

Jeg giver den 5/6

Der mangler bare det, som andre hans film har, men den er meget spændende og chokerende for os som dansker, hvor galt det kan gå

Jeg er meget glad for at vi betaler så meget i skat
Min samling:
http://www.intervocative.com/DVDCollection.aspx/jessmoeller
Gravatar

#3 MTK 16 år siden

Ikke så mange humoristiske og populistiske tiltag som i for eksempel Fahrenheit, men det klæder den. Ganske god film, om noget der er temmelig relevant for alle samfund.
Gravatar

#4 filmz-smedt-meister 16 år siden

Hehe... var ude og se det referat i Sønderborg med ham... Og det var et utroligt godt referat, må jeg sige!
Søren og Lasse har dårlig filmsmag.
Gravatar

#5 dh-ad 16 år siden

Som Søren Høy engang har udtalt, så prædiker Michael Moore for koret, og hvis man ikke selv er af samme holdning som ham, er hans værker derfor rent propaganda og i bund og grund spild af tid.

Jeg var ikke enig med ham i store dele af Fahrenheit og satte store spørgsmålstegn ved, de i Fahrenheit, brugte midler.

Og så har jeg svært ved at se relevansen af filem "Sicko" for gennemsnitsdanskeren. "Sicko" hører til på DR2 en mandag formiddag.
I can't express anger. That's one of the problems I have. I grow a tumor instead. -Manhattan (1979)
Gravatar

#6 filmz-Le Samouraï 16 år siden

#4 - referat?
Sidst set: The Black Pit of Dr. M 4/5 | SW: Ep. III 2/5 | Elephant 5/5 | Black Sunday (1960) 4/5
Gravatar

#7 jessup 16 år siden

Jeg så noget af "referatet" på tv - han var ikke sen til at påpege at dk skulle tage sig sammen mht. vores sundhedssystem.
This is just until June
Gravatar

#8 filmz-Kadann 16 år siden

#5 -

Det er vel begrænset hvor mange dokumentarfilm der har relevans for gennemsnitsdanskere, men alligevel ser de dem, uanset om det drejer sig om det amerikanske sygehusvæsen eller en eller anden obskur fisk uden øjne. :)

Hvis folk vælger at se "Sicko" i biografen, er det ikke værre end at bruge et par timer på at se "Transformers", "Onkel Danny", eller en hvilken som helst anden film. Har man ikke lyst til det, venter man jo bare til filmen kommer i TV, eller lader helt være med at se den.

Desværre synes jeg der er en tendens til at folk bare ser sig sur på Moore og fuldstændig ignorerer at der faktisk er et par gode pointer gemt i hans film, selvom de er gemt bag underholdning, propaganda-lignende budskaber og hans generelle fortællerstil. Jeg kan da umuligt forestille mig, at der er nogen der kan være uenig i at der er et eller andet helt galt i USA, når skoleelever vælger at slå sine medelever ihjel med jævne mellemrum.

Moores metoder er jo ikke anderledes end f.eks. Fox News og andre nyhedkanaler i USA, der jo også nærmest propaganderer på TV.
http://www.modkraft.dk - http://www.ungeren.dk - http://www.christiania.org
Gravatar

#9 rauhe 16 år siden

jeg mistede noget respekt for Moore med hans 'Fahrenheit 9/11,' der var jo intet der var underbygget i den film. Med den stil han lagde for dagen i Fahrenheit kunne han få moder Teresa til at ligne en pengegrisk heks....

Tilgengæld synes jeg Bowling for Columbine var god, han nåede faktisk en anden konklusion som den han lagde ud med at prøve at påvise.

Sicko ved jeg ikke om jeg gider se, det lyder til at det er i Fahrenheit genren som det er i Bowling genren....
Gravatar

#10 Benway 16 år siden

Som dansker er det jo meget svært at være uenig med filmen. USA's sundhedssystem er ganske frygteligt, men herhjemme kan vi måske bruge det som en advarsel. Moore er klædeligt mere neddæmpet her, men har dog et par enkelte sjove påfund. Den er hverken så underholdende eller provokerende som hans tidligere film, men emnet er mere sobert.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."

Skriv ny kommentar: