I hvert fald ligner “Skjult” ikke noget andet, og dens måde at konfrontere og provokere på er i en særklasse for sig. Mere afdæmpet end tidligere værker som “Funny Games”, “Bennys Video” eller “Pianisten” og knap så fysisk, men måske mere tilgængelig og mere ægte. Forvent ikke voldtagne følelser eller en thriller med forløsning til sidst, men derimod en langsom afdækning af det fortrængte. Fremmedgørende psyko-terror tæt på nulpunktet, om man vil. Og hold så lige øje med personerne i den gådefulde slutscene…
#11 jessup 18 år siden
#12 Benway 18 år siden
answer man
Se tredje spørgsmål (eller rettere svaret).
#13 jessup 18 år siden
#14 Benway 18 år siden
#15 jessup 18 år siden
#16 jessup 18 år siden
#17 El vez 16 år siden
(Det skal lige siges at jeg har lige set filmen og har endnu ikke kigget på linket i #12)
Her er mit bud: I den allersidste scene hvor rulleteksterne dukker op er der er en mørk knægt, der taler med sønnen Pierrot. Pierrot ved tydeligvis noget om en mulig affære mellem moderen og Pierre, og jeg tror det er Majiids søn man ser i scenen fortælle Pierrot etellerandet. Det kan være et flashback eller ej, uanset hvad hinter det til at Majids søn har manipuleret med Pierrot eller blot fortalt sandheden. Han har måske filmet/observeret moderen, og benytter dette til at skabe yderligere splid i familien.
Men det er sådanset ikke vigtigt. Filmen er fremragende uanset hvad, spændende og rørende. Og ikke mindst urofremkaldende.
#18 Bates 16 år siden
Men en rigtig god film. Håber da ikke at der kommer en amerikansk genindspilning. Det er da utroligt, at de ikke kan se de originale film. Jeg forstår det simpelthen ikke.
#19 Benway 16 år siden
#20 filmz-jonasgr 16 år siden
En ting som dog er sikkert er, at Haneke bevist prøver at lave film som ikke har nogen decideret afslutning, ment på den måde at de kan fortolkes på mange forskellige måder og stiller en masse spørgsmål.
Eller helt simpelt: Haneke ønsker at lave intelligente film som skaber store diskussioner.
Det er denne film vist et godt eksempel på.
'Cause I'm evil"