I hvert fald ligner “Skjult” ikke noget andet, og dens måde at konfrontere og provokere på er i en særklasse for sig. Mere afdæmpet end tidligere værker som “Funny Games”, “Bennys Video” eller “Pianisten” og knap så fysisk, men måske mere tilgængelig og mere ægte. Forvent ikke voldtagne følelser eller en thriller med forløsning til sidst, men derimod en langsom afdækning af det fortrængte. Fremmedgørende psyko-terror tæt på nulpunktet, om man vil. Og hold så lige øje med personerne i den gådefulde slutscene…

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 jessup 17 år siden

#10
kan godt huske scenen som i øvrigt er helt perfekt klippet - især lige efter han har fortalt den lille "fest" historie. Jeg har ikke nogen færdi forklaring på dit spørgsmål andet end vi skal pirres til at der muligvis er en, vi ikke kender til, der leger en leg med familien. Pierre er muligvis ikke den bedste ven med Geroges fordi de miligvis er interesseret i den samme kvinde. Derfor kan Haneke parre vores pirring i hvem der laver båndene og Pirres mulige konkurrence med Georges - at der i denne udveksling skulle ligge en forklarig på hvem der sender båndene mener jeg ikke. Det hele kommer jo også an på om man har en god ide hvem der sender båndene eller om der er nogen der sender båndene. Beklager at når jeg prøver at give et svar at det så er så vagt.:)
This is just until June
Gravatar

#12 Benway 17 år siden

Et interessant link angående afslutningen (indeholder spoilers):

answer man

Se tredje spørgsmål (eller rettere svaret).
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#13 jessup 17 år siden

# 12 jwg var ikke klar over Barbet Schroder var producer på filmen - han instruerede de nærmest perfekte Reversal of fortune.
This is just until June
Gravatar

#14 Benway 17 år siden

#13 Ja, "Reversal.." er fremragende og suverænt godt spillet af Jeremy Irons. Schroders "Barfly" er også rigtig god.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#15 jessup 17 år siden

Der er en på IMDB (en bruger) som uden skæmt hævder - det er ikke pis - at klamhuggeren over dem alle har rettigheder til den amerikanske genindspilning - Ron fucking Howard. Jeg kan allerede se det indenfor de første 30 sek. bliver det annonceret, med trompeter og pauker på lydside, hvem der sender båndene. - Jeg laver en Majid hvis det sker med en vrede og intensitet som ellers kun Joe Pesci kan mønstre.
This is just until June
Gravatar

#16 jessup 17 år siden

Stop for genindspilninger nu!
This is just until June
Gravatar

#17 El vez 16 år siden

Bruce:
"Er slutscenen skjult kamera, eller er vi blot tilskuere til en scene som har betydning, eller måske slet ingen og har dette i Hanekes verden overhovedet nogen betydning for filmen? Hvem ved? :)"

(Det skal lige siges at jeg har lige set filmen og har endnu ikke kigget på linket i #12)
Her er mit bud: I den allersidste scene hvor rulleteksterne dukker op er der er en mørk knægt, der taler med sønnen Pierrot. Pierrot ved tydeligvis noget om en mulig affære mellem moderen og Pierre, og jeg tror det er Majiids søn man ser i scenen fortælle Pierrot etellerandet. Det kan være et flashback eller ej, uanset hvad hinter det til at Majids søn har manipuleret med Pierrot eller blot fortalt sandheden. Han har måske filmet/observeret moderen, og benytter dette til at skabe yderligere splid i familien.


Men det er sådanset ikke vigtigt. Filmen er fremragende uanset hvad, spændende og rørende. Og ikke mindst urofremkaldende.

Jeg blev fandme chokeret i selvmordsscenen, men scenen hvor videobåndet sidder i klemme i døren er da også helt fantastisk!
"I wonder if a little rum could get this back on its feet."
Gravatar

#18 Bates 16 år siden

#15 - Haha smukt formuleret! :D

Men en rigtig god film. Håber da ikke at der kommer en amerikansk genindspilning. Det er da utroligt, at de ikke kan se de originale film. Jeg forstår det simpelthen ikke.
Gravatar

#19 Benway 16 år siden

#17 Mht. linket i #12 så kan jeg se det ikke virker mere. Det rigtige link er her.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#20 filmz-jonasgr 16 år siden

Haneke har også i flere interviews sagt at han ikke selv kender svarene på de spørgsmål han stiller. Som han nævner så er de fortolkninger som folk kommer med, måske rigtige eller måske ikke. I alle tilfælde kan han ikke selv komme med en forklaring på det.
En ting som dog er sikkert er, at Haneke bevist prøver at lave film som ikke har nogen decideret afslutning, ment på den måde at de kan fortolkes på mange forskellige måder og stiller en masse spørgsmål.
Eller helt simpelt: Haneke ønsker at lave intelligente film som skaber store diskussioner.
Det er denne film vist et godt eksempel på.
"I was afraid, I'd eat your brains
'Cause I'm evil"

Skriv ny kommentar: