I det hele taget er “skygge” et tema, der gennemsyrer hele filmen. Fortidens skygger, efterretningstjenestens skjulte kamp mod en ukendt, ofte usynlig fjende, og helt overordnet en mørk film med kun få humoristiske indslag. James Bond får lov at lide både fysisk og psykisk, uden at det tager overhånd. Selv når filmen prøver nye ting af, mister den aldrig seriens særlige stemning og charme. Daniel Craig er også for alvor trådt ud af de skygger, som tidligere inkarnationer af agent 007 har kastet. Hans udgave er en tidssvarende version. En moderne mand, som kan vise følelser og have ligeværdige, kvindelige makkere, men som stadig kan fyre platte jokes af midt i en ildkamp. Alt sammen uden at tabe ansigt eller svigte den legendariske coolness, som nu har et halvt århundrede på bagen. Og man skal være et skarn, hvis den afsluttende scene ikke udløser en varm, nostalgisk følelse og høje forventninger til, hvad den 24. Bond-film vil bringe.
Se også: Filmz TV går til makronerne i EKSPLOSIV James Bond-hyldest!
#41 patrickjane 12 år siden
Er du så en af dem der decideret sidder og kigger efter fejl og plothuller i alle film du ser?? Synes de ting du nævner i spoileren er så små og forkantede at det næsten er svært at tage seriøst:o)
Bevares, der er plothuller og twists i ALLE film, som mange gange ikke giver så meget mening. Meen, hvis underholdningsværdien er så meget i top som den i dette tilfælde er, så rager det mig en hyldeblomst.... Jeg ser film fordi jeg vil underholdes, også af intelligente film ala Memento, Donnie Darko osv... Så der er skam ikke fordi jeg skal ha serveret historierne i filmene med sølvske:o)
Respekterer helt fuldt ud hvis du synes dårligt om Skyfall. Men de grunde du gir der er i min verden lidt for langt ude...
# 40 Jep:o) Ny historie
#42 Takfornu 12 år siden
# 39 Jeg skal undlade at gennemgå din liste fra 1 - 10 og A til K, men blot ikke enig alle de punkter, dog visse kan vi snakke lidt om når flere har set filmen og Spoiler tags ikke er nødvendige.
Jeg synes at Mendes tager det bedste fra dels Action genren, men også hylder de gamle Bondfilm samtidigt med han siger farvel til Bonds gamle image og siger goddag til et nyt, og dermed udvikler figuren istedet for at forblive den samme.
Jeg har fulgt Bond i 35 af de 50 år han har været på banen, og endelig følte jeg at Bondfilmen gav mig mere end jeg kom for, på samme måde som Casino Royale gjorde. Jeg synes også det er fedt at Mendes giver plads og tid til et flot anlagt 3. akt med både nerve og ikke kun spektakulær action. Dialogen er skarp og der er god balance mellem good guys and bad guys - ingen af dem stod svage ift. hinanden vægtningen var helt rigtig her host host ift flere film tidligere på året ;)
Visuelt synes jeg også der er meget at komme efter. Dejligt med en instruktør, der også kan lave flotte billeder, selv når der ikke sker voldsomt meget - bare stemning.
# 40 Uden problemer!
#43 Zombi 12 år siden
Tak for de hurtige svar. :)
#44 Takfornu 12 år siden
Enig!
#45 Jb-film 12 år siden
Jeg kan egentlig godt lide, at nogle tør skitserer, hvad James Bond skal være og ikke være.
Så kan man være uenig i nogle punkter – men der er en tendens til at udvande filmhelte i disse år.
Derfor skal man passe på med, at drive for meget rovdrift på James Bond.
Også i den kontekst, James Bond er skabt på.
#46 NightHawk 12 år siden
Fuldstændig enig!
#47 Highland Park 12 år siden
#48 Takfornu 12 år siden
#49 Richard Burton 12 år siden
Jeg synes det var en voldsomt flot koreograferet film, som ubarmhjertigt tager forgængerens fejl, Quantum of Solace, og udstiller dem til spot og spe ved at træffe nogle basale anderledes instruktør- og fotografmæssige valg, som i den grad forhøjer glæden ved i det hele tage at se film som denne.
Jeg har stadig til gode at kunne lide Adeles Bond musik nummer, men det var en flot introsekvens og hele Istanbul jagten var på højde med starten i Casino Royale, hvis ikke tanden bedre. En ubønhørlig actionmæssig fremdrift og jeg vælger til hver en tid Roger Deakins fremragende cinematografi - både under de stort iscenesatte actionsekvenser, til den mere subtile brug af kameraet for at fange skygge, lys og i det hele taget visualisere dybde og overblik - over det forpulede lort man blev tvangsindlagt til i QoS.
Teknisk KO efter blot 2 minutter.
Bortset fra en ret så tydelig digitalisering af en "given ø" på distancen, så var computerbrugen ret så sømløst integreret i old school eksekveringen og indlevelsen blev derefter.
Det var herligt med et personificeret tema, som ikke så meget lagde vægt på endnu en ny forbryderorganisation og dens aktiviteter, som bragte persongalleriets normale birollekarakterer i spil og gav os et indblik i følelserne, psykologien og drivkraften bag ansigterne. Forfriskende, ikke mindst grundet fraværet af følelsesporno, til fordel for en bidende ironisk distance, som i den grad signalerede, at MI6 ikke er en arbejdsplads for svage psykologiske profiler.
Hermed ikke sagt, at jeg ikke nød Casino Royales anderledes prioritering og mere detaljerede indblik i, hvad der "ticker" Bonds bløde sider. Det gik blot helt af helvede til i QoS og med Skyfall, har man endegyldigt visket tavlen rent og er "back on track".
Franchisen føles mere forfriskende og levende end den har været det i 30 år og ikke mindst Bond æraen under Pierce Brosnan, føles tåkrummende i sit knæfald for teknologiske gadgets, når man ser, hvor kompromisløst Sam Mendes på alle måder vender tilbage til den analoge verden, pisser på teknikken og vælger at stole på dyder som rationalitet og loyalitet, fremfor at lade automatik og programmer træffe disse valg for os.
Denne tematik er konstant tilstedeværende på alle planer, ikke mindst symboliseret via M's (Dench) Churchill bulldog og afslutningssekvensen var det perfekte oplæg i Craigs nu tredie Bond film, med den genfødte Bondfigur, dissekeret, forklaret og parat til fremtidige, måske mere traditionelle eventyr, i omgivelser, enhver Bond fan må have følt glæde over endelig at gense.
Skal jeg fokusere på de fortællemæssige problemer, så kan jeg tage briller på, som får Prometheus til at ligne en to timers monolog af Bertolt Brecht opført på Folketeatret og som trækker voldsomme veksler på "suspension of disbelief" faktoren. Doom sætter fingeren på nogle sårbarheder og jeg kan tilføje
Men bortset fra denne, som nagede mig lidt og et par af Dooms punkter, så lod jeg min "suspension of disbelief" være intakt. Fornøjelsen var sgu alt for stor til at lade være.
En fremtidig klassiker på størrelse med Casino Royale og endnu engang et oplæg, som i den grad lægger stort pres på den næste instruktør. Fuck det nu for helvede ikke op .... igen.
Et meget stort
5/6
#50 Zombi 12 år siden
Det meste af det der skal siges er allerede blevet sagt af NightHawk, så jeg føler ingen grund til gentage dette. "Skyfall" er en yderst fremragende film og kunne meget vel ende med at være årets smukkeste og bedst koreograferede actionfilm. Det der også lige hæver den det ekstra er det nuancerede persongalleri, hvor specielt Dench, Craig og Bardem brillerer i hovedrollerne.
Hvis jeg har et lille kritikpunkt, så er det den første tredjedel, der tiltrods for et højt tempo ikke fangede mig helt så meget, som resten af filmen. For mig starter filmen først rigtigt når Javier Bardem, i form af Mr. Silva, gør sin entre.
Der er også et par anerkendende nik til fortidens Bond film, men de er heldigvis så elegant eksekveret at de aldrig føles som letkøbte tilfælde, hvor man appellere til folks nostalgi, men i stedet som en helhjertet hyldest til Bond klassikerne.
Slutningen som er blevet nævnt et par gange fortjener også ros for at være lidt atypisk.
Den skal ses igen og det bliver i biffen.
5/6