I det engelske filmmagasin Empire var der engang en læser, der spurgte, hvorfor anmeldere aldrig brugte ordet kedelig. Tillad mig at bryde med denne uskrevne tradition. “Skytten” er en ganske kedelig oplevelse. Den tager udgangspunkt i et vigtigt, aktuelt emne, men det ændrer ikke det faktum, at det altså er et svagt fundament for en thriller. Anette K. Olesen er en god instruktør, men hendes force har altid været dramaet, hvorfor det formentlig havde gavnet filmen, hvis man havde lagt mere vægt på den mere personlige del af Mias historie og det knugende arbejdsforhold mellem hende og udenrigsministeren. Dette sker bare ikke, og tilbage sidder man ligeglad og uengageret. Lidt ligesom filmen selv.

Læs hele anmeldelsen her

Gravatar

#11 Benway 11 år siden

Enig i vurderingen. I forhold til den gamle synes jeg generelt denne er knap så god. Af de positive ændringer virker politiet denne gang overbevisende professionelle - de var næsten komisk inkompetente i den første - og en vis fodboldspillers indblanding er strøget, hvilket efter min opfattelse er positivt, da det i hvert fald for mig var ekstremt svært at tage alvorligt.

Jeg synes Kim Bodina gør det ok, men Jens Okking er nok ganske enkelt en bedre skuespiller, og han har en antydning af mentalt ustabilitet, som Bodnia ikke har. Det der irriterede mig mest var dog, at journalisten denne gang er mere "ren". I den første film siger Peter Steen direkte, at voldelige metoder kan være nødvendige under nogle omstændigheder, og filmens efterfølgende handling er på sin vis blot den logiske konsekvens af hans ord. Det er sådan set det, der er hele fortællingens omdrejningspunkt. Det giver ham en følelse af skyld gennem film, som igen giver noget tyngde til historien, som slet ikke er til stede her, fordi Trine Dyrholm aldrig siger noget tilnærmelsesvis tilsvarende.
"Here I was born, and there I died. It was only a moment for you; you took no notice."
Gravatar

#12 Jb-film 11 år siden

Der er altså både dårlige og gode ting ved at sammenligne de to udgaver af "Skytten"

- Når den nye "Skytten" har haft sin levetid i biografen, så lad os få begge film ud samtidig på Blu-ray, så de kan sammenlignes.

En anden dansk film, som kunne tages op til en remake, er måske filmen fra 1974 "Nitten røde roser" ?
Gravatar

#13 BN 11 år siden

Benway (11) skrev:
I den første film siger Peter Steen direkte, at voldelige metoder kan være nødvendige under nogle omstændigheder, og filmens efterfølgende handling er på sin vis blot den logiske konsekvens af hans ord. Det er sådan set det, der er hele fortællingens omdrejningspunkt. Det giver ham en følelse af skyld gennem film, som igen giver noget tyngde til historien, som slet ikke er til stede her, fordi Trine Dyrholm aldrig siger noget tilnærmelsesvis tilsvarende.


Aha. Det er vist det, man kalder en gevaldig bommert.
http://www.amazon.com/First-Album-Beautiful-Night/dp/B00D3RUKFM/

Skriv ny kommentar: