Skytten
Udgivet 27. feb 2013 | Af: NadiaRegitze | Set i biografen
Klimaforandringer og global opvarmning er ikke blot aktuelle emner, men også vigtige emner. Vi må alle gøre noget for at bevare vores plads på kloden. Indlandsisen skal helst ikke smelte. Fint nok. Men er klimaet et godt grundlag for en spændingsfilm? Anette K. Olesens “Skytten” beviser, at, nej, det er det ikke.
Et klassisk oplæg. Men hvorfor virker “Skytten” så ikke som spændingsfilm? For det første er klimaændringer bare ikke nervepirrende nok. For det andet er Rasmus, vores skydeglade skurk, egentlig bare en flink mand, der passer på sin demente far og hygger med lidt skydning i sin fritid. Han punkterer et par bildæk, overreagerer til tider og er måske lidt skuffet over verdenssituationen, men uhyggelig er han bestemt ikke. Nøjagtig hvorfor, Mia i filmens sidste del virker bange for manden, er en lige så stor gåde, som hvorfor hendes avis er så hurtig til at kalde ham en terrorist. Samtidig virker filmens politikere som en samling utroværdige, nervøse ungersvende til deres første eksamen. De stammer og falder over ordene, mens Mia virker selvsikker og stålfast. Men så ved vi da også, hvem vi skal holde med, ikke sandt?
Der er ingen tvivl om, at “Skytten” har en politik dagsorden, men – ligesom filmens geofysiker – virker hverken Olesen eller manuskriptforfatter Åke Sandgren synderligt interesseret i den. Den attitude når nemt ud til biografens rækker og indgyder total ligegyldighed i tilskueren. Filmen har dog et flot og velpoleret udseende. Der er ingen tvivl om, at der er sat store kræfter i gang bag kameraet, for “Skytten” har det tekniske i orden. På overfladen ligner den en thriller af højeste karat, men tager man et nøje kig på dens narrativ, falder filmen hurtigt igennem.
I det engelske filmmagasin Empire var der engang en læser, der spurgte, hvorfor anmeldere aldrig brugte ordet kedelig. Tillad mig at bryde med denne uskrevne tradition. “Skytten” er en ganske kedelig oplevelse. Den tager udgangspunkt i et vigtigt, aktuelt emne, men det ændrer ikke det faktum, at det altså er et svagt fundament for en thriller. Anette K. Olesen er en god instruktør, men hendes force har altid været dramaet, hvorfor det formentlig havde gavnet filmen, hvis man havde lagt mere vægt på den mere personlige del af Mias historie og det knugende arbejdsforhold mellem hende og udenrigsministeren. Dette sker bare ikke, og tilbage sidder man ligeglad og uengageret. Lidt ligesom filmen selv.
Kommentarer til anmeldelsen? Giv din egen mening til kende i diskussionsforummet